Billedkunst og naturens elementer
Hvordan kan man gengive naturen?
Findes der korrekte måder at fremstille den på? Og hvordan kan man udtrykke de naturfænomener, som man ikke umiddelbart kan se eller sanse? Med udgangspunkt i disse overordnede spørgsmål, skal eleverne forholde sig til naturen på en ny måde, med henblik på at skabe deres egne naturbilleder. Deres overvejelser og egne billeder kan herefter danne udgangspunkt for billeddialoger og værkfortolkninger på et kunstmuseum.
Se film - Tidevand og landskab
Se en kortfilm om dynamikken ved Vadehavet fortalt af Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle og find evt. oplysninger om tidevand og landskab i andre opgaver på hjemmesiden.
Se på historiske kort
Se på historiske kort over Vadehavet. Vadehavets landskab har forandret sig meget siden vikingetiden. På kortene kan man se hvordan mennesket har tilpasset sig landskabets udvikling.
Opgaven forbereder eleverne til emnet om "mennesket ved Vadehavet - før", og er et vigtigt grundlag for de andre opgaver under emnet.
Ved at arbejde med kortene, får eleverne en forståelse af kortsignatur og lærer at ”se historierne bag kortene”.
Man kan med fordel arbejde med opgaven "Mit Landskab - plus og minus" - efterfølgende.
Se film - "Det store ta' selv bord"
Filmen ”Det store ta’ selv bord” er en introduktionsfilm på knap 10 minutter. Vadehavet er et vigtigt spisekammer for både bunddyr, fugle, fisk og sæler. Millioner af fugle trækker gennem Vadehavet hvert år, for at fede sig op på Vadehavets mange bunddyr og planter. I filmen møder du en række af Vadehavets naturvejledere, der behandler emnerne fødekæder og biodiversitet både let og overskueligt - fra alger og bunddyr til fugle og sæler.
Filmen er produceret for Vadehavets Formidlerforum af Tandrup Naturfilm 2010.
Vidste du at?
Til at pirre nysgerrigheden og skærpe interessen, er der her lavet en samling ”Vidste du at...?”-ark, som kan printes og hænges op i klasselokalet og bruges som udgangspunkt for samtaler.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Brainstorm
For at få aktiveret elevernes passive og aktive viden om Vadehavet, kan man starte med at lave en brainstorm-aktivitet. Det er med til at skabe en forforståelse, der fungerer som et stillads til at bygge mere viden på. Det kan virke motiverende for eleverne, at de oplever, at dette er et emne, som de - individuelt og i fællesskab - ved noget om.
Vadehavet på spil
Brug app'en på iPads eller android-tablets og lær om Vadehavets dyreliv. "Vadehavet på spil" er en app, der handler om dyrelivet i den danske del af Vadehavet. Gennem små, sjove interaktive aktiviteter får du en masse viden om de forskellige arter, fra blåmuslinger og østers til vadefugle og krabber.
Du kan prøve at fange sandormenes bagender, samle plankton med dyndsneglens slim eller tage på rejse med parasitten fra det ene dyr til det andet. Vadehavet på spil er et spændende bud på, hvordan en digital fagbog kan se ud.
Fem breve fra Vadehavet
Der tages udgangspunkt i Irma Kvist-Jensens bog: "5 breve fra Vadehavet", Dingo-bøgerne, Gyldendal 1982.
Bogen kan bruges til højtlæsning eller elevernes egen læsning.
Fra bogens bagside:
"I ”5 breve fra Vadehavet” fortæller en pige lidt om sin tilværelse på en ø i Vadehavet. Vi hører om hendes hverdag – og om nogle af de besværligheder, livet på en sådan ø kan give. Vi hører også om de to store stormfloder i 1976 – og lidt om de tanker pigen gør sig med hensyn til fremtiden.”
En dejlig tur
Novellen ”En dejlig tur” er fra ”Tre tidlige fortællinger” af Peter Seeberg - første gang udgivet i 1953. Peter Seeberg er optaget på den obligatoriske litteraturkanonliste. Han omtales som en både modernistisk absurdist og en folkelig hjemstavnsforfatter.
Fra efterskriftet:
Vadehavs-mini-puslespil
Når eleverne skal arbejde med Vadehavet, er det en fordel at kende de ord eller det fagsprog, der bruges til at beskrive det. Her er lavet et sæt minipuslespil og et Vadehavs-loop i to sværhedsgrader.
Minipuslespillene er tænkt som introduktion og/eller repetition af Vadehavsord.
Spillene indeholder hhv. 20 og 30 minipuslespil, som hver har tre brikker:
- Et ord
- Et billede
- En forklaring
Minipuslespillet er tænkt som en træningsopgave til Vadehavs-loop.
Lad evt. eleverne supplere med flere ord til spillet.