For at få aktiveret elevernes passive og aktive viden om Vadehavet, kan man starte med at lave en brainstorm-aktivitet. Det er med til at skabe en forforståelse, der fungerer som et stillads til at bygge mere viden på. Det kan virke motiverende for eleverne, at de oplever, at dette er et emne, som de - individuelt og i fællesskab - ved noget om.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
Dansk
Efter 6. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi/geografi
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
Udlevér og gennemgå arbejdsarkene med eleverne. Det kan overvejes, om alle skal have samme øvelse eller forskellige.
Brainstorm med landkort
På et arbejdsark, med et kort over Vadehavet, skriver eleverne hvad de ved eller kommer til at tænke på om Vadehavet og livet ved Vadehavet.
Brainstorm bobler
På et arbejdsark er der tegnet fire bobler, som overlapper hinanden. Som støtte og inspiration har boblerne overskrifter: Dyr, planter, landskab og menneskers liv – før og nu. Eleverne skriver i boblerne, hvad de ved eller kommer til at tænke på.
Brainstorm tankekort
På et tankekort skrives, i små bobler, ord eller sætninger som eleven kender eller kommer til at tænke på om Vadehavet. Lad et ord være inspiration til det næste i rækken.
Brainstorm på tid
I et afgrænset tidsrum, fx 3 minutter, skriver eleverne hvad de ved og kommer til at tænke på om Vadehavet. De skal skrive hele tiden. Går de i stå skal de bare skrive det samme ord flere gange til de kommer videre.
Eleverne bør gemme arkene, så de efterfølgende kan se, at de har fået større viden. Gentag eventuelt denne brainstorm som en evalueringsøvelse.
- Print arbejdsarkene.
- Til arbejdsarket ”Brainstorm på tid” skal der bruges et stopur/en telefon.