Hvordan kan man gengive naturen?
Findes der korrekte måder at fremstille den på? Og hvordan kan man udtrykke de naturfænomener, som man ikke umiddelbart kan se eller sanse? Med udgangspunkt i disse overordnede spørgsmål, skal eleverne forholde sig til naturen på en ny måde, med henblik på at skabe deres egne naturbilleder. Deres overvejelser og egne billeder kan herefter danne udgangspunkt for billeddialoger og værkfortolkninger på et kunstmuseum.
Der arbejdes med at eleverne får øget indsigt i, hvordan kunsten kan få os til at erkende fænomener i vores omgivelser, som vi ikke umiddelbart kan se eller sanse. Desuden arbejdes der med at få eleverne til at betragte de nære omgivelser - Vadehavsregionen (eller et andet naturområde)- med nye øjne og at få vækket elevernes undren og kreativitet på en ny og meningsfyldt måde.
(Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur)
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
Læs beskrivelsen af forløbet i arbejdsarket nedenfor.
- Print arbejdsarkene ud og læs dem igennem
- Arranger en tur ud i naturen. Fx til Vadehavet
- Book evt. skolens naturfagslokale eller skaf stereolupper
- Skaf papir, farver og evt. rammer
- Arranger en tur til det lokale kunstmuseum