Der tages udgangspunkt i Irma Kvist-Jensens bog: "5 breve fra Vadehavet", Dingo-bøgerne, Gyldendal 1982.
Bogen kan bruges til højtlæsning eller elevernes egen læsning.
Fra bogens bagside:
"I ”5 breve fra Vadehavet” fortæller en pige lidt om sin tilværelse på en ø i Vadehavet. Vi hører om hendes hverdag – og om nogle af de besværligheder, livet på en sådan ø kan give. Vi hører også om de to store stormfloder i 1976 – og lidt om de tanker pigen gør sig med hensyn til fremtiden.”
Forslag til at arbejde med teksten:
Eleverne kan dramatisere udvalgte scener fra bogen.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Dansk
Efter 4. klasse
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Perspektivering
Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
- Krop og drama
- Sprog og kultur
- Skaf teksten fra skole- eller folkebiblioteket
- Læs teksten op eller lad eleverne læse selv
- Fordel evt. eleverne i grupper
- Forbered evt. forslag til scener
- Skaf en kasse med udklædning og rekvisitter
- Lav evt. aftaler om publikum
I grupper dramatiserer eleverne udvalgte scener fra bogen.
Lad eleverne komme med bud på hvilke scener, de mener, egner sig til dramatisering fx:
- Turen til de store sandbanker
- Stormfloden
- Spil dramastykkerne for hinanden eller en yngre klasse.
Udover selve læsningen af bogen - minimum 2 lektioner må forventes.