Novellen ”En dejlig tur” er fra ”Tre tidlige fortællinger” af Peter Seeberg - første gang udgivet i 1953. Peter Seeberg er optaget på den obligatoriske litteraturkanonliste. Han omtales som en både modernistisk absurdist og en folkelig hjemstavnsforfatter.
Fra efterskriftet:
”…Den prægtige fortælling om ”En dejlig tur” foregriber således den særlige seebergske specialitet at fortælle en historie, hvori der intet sker. Fanget af lavvande og tågebanker ligger kutteren Ebba i dagevis opankret ud for Højer Sluse, og overladt til hinanden må Niklas og Rudolf om bord søge at udfylde den tømte og ørkesløse tid….”
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Læs teksten højt eller lad eleverne læse den alene eller i par.
Arbejd mundtligt eller skriftligt med:
- Genfortælling
- Personkarakteristik
- Miljøbeskrivelse
Hvad sker der, når man bliver udsat for ufrivillige pauser eller er afskåret fra omverdenen?
Lad eleverne skrive en paralleltekst, hvor personerne bliver udsat for ufrivillige pauser eller er afskåret fra omverdenen.
Skaf teksten fra skole- eller folkebiblioteket. Læs teksten og forbered tekstarbejdet.