Vadehavet som verdensarv – Nationalpark og verdensarv
Det danske Vadehav blev først udpeget til nationalpark og derefter til verdensarv. Verdensarvsudpegningen gælder hele Vadehavet i både Holland, Tyskland og Danmark. Eleverne sammenligner grænserne for nationalparken og verdensarven, og forholder sig til at grænserne ikke er ens og hvorfor de ikke er det.
Herunder kan du læse fakta om Nationalpark Vadehavet og afgrænsningen heraf.
Af Alette Houman Dyhrfjeld, Nationalpark Vadehavet
Lav en børneguide til en lokalitet i Vadehavet
Mange naturfoldere indeholder spændende viden, men ofte på et niveau, som er alt for svært for elever. Lad eleverne selv lave børneguides til et område, som de skal besøge eller har besøgt. Der arbejdes med både natur- og danskfaglige områder omkring læsning og skrivning af fagtekster.
Vadehavet som verdensarv - Skriv og hold taler
Da Vadehavet i 2014 blev udpeget som verdensarv, holdt Hans Kongelige Højhed Prins Joachim tale. Brug talen som inspiration og lad eleverne selv formulere og holde taler, som I filmer. Opstil nogle ”benspænd” om hvor kort eller lang talen må være, hvem der skal være målgruppen og at den skal indeholde nogle bestemte ord.
Vadehavet som verdensarv - Rollelæsning og to-kolonne-notat
Der er findes en del foldere og tekster om Verdensarv Vadehavet. Lad eleverne læse disse tekster grundigt. Enten i grupper ved at bruge CL-strukturen 'Rollelæsning', eller ved at arbejde med at skrive notater om tekstens indhold i et 'To-kolonne-notat'.
Vadehavet som verdensarv - Hvor findes der verdensarv?
Ud over Vadehavet, er godt 1220 andre steder i verden udpeget som verdensarv. Der er ca. 950 steder som er udpeget som kulturarv, ca. 230 steder som naturarv og ca. 40 steder som er en blanding. Se hjemmesiden https://whc.unesco.org/en/list/ for et opdateret tal.
Lad eleverne undersøge hvilke steder, der udpeget i henholdsvis Danmark/Rigsfællesskabet og i resten af verden.
Opgaver til ungdomsuddannelserne
Det nyeste skud på stammen på Mit Vadehav er målgruppen 'Ungdomsuddannelser'. Opgaverne hertil har til formål at opfordre lærere og elever på ungdomsuddannelserne til at bruge Vadehavets kultur og natur som basis for egne forløb og opgaver.
Skrivning som kreativ proces med afsæt i Vadehavsområdet
Planlæg jeres næste temauge om skrivning som kreativ proces, med afsæt i Vadehavets natur og kultur. I lærervejledningen nedenfor kan I selv udvælge forskellige inspirerende skriveøvelser, og dermed tilpasse temaets omfang efter behov.
Øvelserne handler i høj grad om at den enkelte elev lærer at bruge sanserne i sin tekst og på den måde give liv til skriftsproget. I lige så høj grad, handler det om at opbygge tillid til sin egen stemme og sit eget sprog gennem kreative mestringsoplevelser.
Østers, samfund og miljø
Denne opgave handler om at analysere omstændighederne for østersopsamling af den invasive stillehavsøsters, samt at se på konsekvenserne for det lokale økosystem.
Opgaven skal afleveres som en skriftlig rapport.
Vadehavet som verdensarv - Hvad er arv?
For at aktivere elevernes forforståelse i forhold til verdensarv, tales sammen i dobbeltcirkler om spørgsmålene:
- Hvad tænker du på, når du hører ordet ARV?
- Hvad har VÆRDI for dig?
- Har du ARVET noget efter nogen?
- Hvad vil andre arve efter dig?
Vadehavet – Verdensarv i fare?
At være udpeget som UNESCO verdensarv er ikke endegyldigt. Man kan miste sin udpegning, hvis man ikke passer godt på den eneståede og universelle værdi. Hvad ville der fx ske, hvis man opstillede et testcenter med 450 meter høje vindmøller nær verdensarven? Det var et reelt forslag fra Bolig- og Planstyrelsen, som i en screeningsproces havde udpeget tre steder langs den danske Vadehavskyst. I starten af februar 2024 blev det afgjort, at vindmøllerne i stedet skal placeres ved Thy. Var Vadehavets Verdensarv reelt i fare og er den grønne omstilling ikke også vigtig?