Mange naturfoldere indeholder spændende viden, men ofte på et niveau, som er alt for svært for elever. Lad eleverne selv lave børneguides til et område, som de skal besøge eller har besøgt. Der arbejdes med både natur- og danskfaglige områder omkring læsning og skrivning af fagtekster.
Dansk
Efter 6. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
- Fremstilling
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
- Finde tekst
Efter 10. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
- Fremstilling
Natur/teknologi
Efter 6. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
- Ordkendskab
Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
- Faglig læsning og skrivning
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
- Faglig læsning og skrivning
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
Introducer stedet I skal besøge eller lav børneguides som opfølgning på et sted I har besøgt.
Hvis der findes en folder om stedet, så præsenter eleverne for denne. Naturstyrelsen har udgivet en del foldere, men eleverne kan også søge viden om stedet i bøger og på nettet.
Lad eleverne læse folderen sammen. Brug fx Cooperative Learning-strukturen "Rollelæsning".
Eleverne arbejder i en gruppe på fire. Hvert medlem af gruppen får på skift en rolle. Gruppen kan sammensættes af elever med forskelligt læseniveau/ordforråd, således at de svageste aflastes/påvirkes af de stærkeste. Der er fire roller og de sidste to kan gives andre opgaver, hvis man ønsker det.
- Oplæser
- Referent
- Sværeordsmester
- Overskriftsmester
Oplæseren læser første afsnit.
Referenten giver et referat af det vigtigste indhold.
Sværeordsmesteren finder svære ord, som skal forklares i børneguiden.
Overskriftsmesteren vurderer, om det er gode overskrifter eller om de skal ændres.
Rollerne roterer med uret, næste afsnit læses, osv.
Inspiration fra Spencer Kagan og Jette Stenlevs bog "Cooperative Learning – undervisning med samarbejdsstrukturer".
Lad eleverne arbejde to og to med at udarbejde børneguides. Lav to makkerpar som hver udgør ét team, der sparrer med hinanden.
Når børneguiderne efter mange korrekturlæsninger er færdige, udstilles de et sted på skolen og kollegaer/klasser opfordres til at benytte dem .
Beslut hvor I skal hen og dermed hvilket område I vil lave børneguides til.
Undersøg hvad der findes af foldere og andet informationsmateriale om stedet.
Skaf adgang til pc.
Introducer brug af layout-programmer, hvis ikke eleverne er fortrolige med dem.
6-8 lektioner.