Da Vadehavet i 2014 blev udpeget som verdensarv, holdt Hans Kongelige Højhed Prins Joachim tale. Brug talen som inspiration og lad eleverne selv formulere og holde taler, som I filmer. Opstil nogle ”benspænd” om hvor kort eller lang talen må være, hvem der skal være målgruppen og at den skal indeholde nogle bestemte ord.
Dansk
Efter 9. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
- Planlægning
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- It og kommunikation
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- Dialog
- Sproglig bevidsthed
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse af naturgrundlaget
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Globalisering
- Sørg for at eleverne har viden om, hvad verdensarv er og hvad der er særligt ved Vadehavet
- Se Hans Kongelige Højhed Prins Joachims tale sammen eller lad eleverne se talen hjemme, inden timen
- Tal med eleverne om genren ”en tale”. Brug evt. arbejdsarket med 10 gode råd, når du skal holde tale
Introducer eleverne for de valgte ”benspænd” at de fx. skal bruge ord som:
- Verdensarv
- Enestående universel værdi
- UNESCO
- Dynamisk landskab
- Tidevand
Lav eleverne arbejde individuelt, eller i par, med at udvikle talen og øve den igennem.
Lad eleverne optage små film, hvor de holder deres tale. Optag evt. filmen ved Vadehavet.
Hvis filmen skal redigeres, kan eleverne evt. bruge MovieCut på Skoletube.
Læg fx filmene i en afleveringskanal på Skoletube.
Hold evt. filmpremiere med popcorn og inviter forældre eller en anden klasse som gæster.
- Se filmen med Hans Kongelige Højhed Prins Joachims tale igennem
- Vælg ”benspænd” og beslut hvor meget tid I vil lægge i processen
- Sørg for at I har mulighed for at optage film
- Planlæg filmpremiere