Ud over Vadehavet, er godt 1220 andre steder i verden udpeget som verdensarv. Der er ca. 950 steder som er udpeget som kulturarv, ca. 230 steder som naturarv og ca. 40 steder som er en blanding. Se hjemmesiden https://whc.unesco.org/en/list/ for et opdateret tal.
Lad eleverne undersøge hvilke steder, der udpeget i henholdsvis Danmark/Rigsfællesskabet og i resten af verden.
Lav et kort i klassen med de steder, I skal arbejde med. Lad eleverne præsentere for hinanden og hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse, som er en del af FN's Verdensmål 11. Lad evt. eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med digitale værktøjer, såsom PowerPoint og Prezi.
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
- Faglig læsning og skrivning
Biologi
Efter 9. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
- Faglig læsning og skrivning
Naturfag
Efter 10. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
Arbejdsark
Tal med eleverne om, at anvende forskellige læseteknikker.
De skal kunne:
- Danne sig et overblik over den faglige tekst
- Finde en bestemt oplysning i den faglige tekst
- Nærlæse en tekst med fokus på forståelse af indholdet
Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at de nu skal arbejde med de to første teknikker.
Inddel eleverne i grupper eller par.
Alle grupper skal arbejde med en af de 13 udpegninger i Rigsfællesskabet (2025) og et antal andre fra hele verden.
Oplysningerne finder eleverne på nettet. Se link nedenfor og på arbejdsarket.
Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne:
- Natur (grøn)
- Kultur (gul)
- Mix (grøn/gul)
Listen af verdensarvssteder i fare:
- Natur (rød cirkel)
- Kultur (rød rombe)
- Mix (grøn/rød cirkel)
Symbolerne henviser til whc.unesco.org.
Lad eleverne skaffe oplysninger. Følgende noteres på arbejdsarket:
- Stedets navn
- Hvorfor er det udpeget?
- Hvor ligger det?
- Er det i fare?
- En illustration
Klip noteboksen ud. Sæt snore fra verdensarvsstederne til elevernes noter om stedet på et verdenskort
Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med værktøjer fra Skoletube, fx. Prezi
Lad grupperne præsentere det de er kommet frem til, når de sætter deres noter op.
Hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse.
- Læs arbejdsarkene igennem
- Inddel eleverne i grupper eller par
- Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne. Natur (grøn)– Kultur (gul) - Mix (grøn/gul)
- Orienter dig kort på whc.unesco.org og https://slks.dk/omraader/kulturarv/verdensarv/
- Print notebokse og verdenskort
- Skaf sakse, snor og "lærertyggegummi"
- Lad evt. eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi.