At være udpeget som UNESCO verdensarv er ikke endegyldigt. Man kan miste sin udpegning, hvis man ikke passer godt på den eneståede og universelle værdi. Hvad ville der fx ske, hvis man opstillede et testcenter med 450 meter høje vindmøller nær verdensarven? Det var et reelt forslag fra Bolig- og Planstyrelsen, som i en screeningsproces havde udpeget tre steder langs den danske Vadehavskyst. I starten af februar 2024 blev det afgjort, at vindmøllerne i stedet skal placeres ved Thy. Var Vadehavets Verdensarv reelt i fare og er den grønne omstilling ikke også vigtig?
Eleverne læser to artikler med hver deres perspektiv på placeringen af testcentret. De arbejder med artiklerne ved at lave årsag-følge-kort, og de kommer med bud på spørgsmålet: "Hvordan undgår vi at Vadehavet mister sin udpegning som verdensarv?"
For at forstå verdensarvsbegrebet anbefales det, at I har arbejdet med en til flere af følgende opgaver først:
- Vadehavet som verdensarv - Hvad er arv?
- Vadehavet som verdensarv - Enestående universel værdi
- Vadehavet som verdensarv - Rollelæsning og to-kolonne-notat
- Vadehavet som verdensarv – Hvor findes der verdensarv?
Se link hertil nederst på siden.
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse af naturgrundlaget
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
- Globalisering
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
- Faglig læsning og skrivning
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
Vis klassen illustrationen af testvindmøllerne samt kortet med de mulige placeringer af vindmøllerne. Sammenhold i fælleskab disse informationer med kortet over Nationalpark Vadehavets naturtyper og afgrænsning, og snak om elevernes umiddelbare reaktioner på placeringen.
Lad eleverne læse de to artikler "Nationalpark-formand advarer: Testcenter for vindmøller truer verdensarven" og "Derfor er det en god idé med 450 meter høje vindmøller ved Vadehavet". Alternativt kan den ene halvdel af klassen læse den ene artikel, og den anden halvdel den anden.
I par, eller grupper, arbejder eleverne med teksten ved at lave en grafisk fremstilling, en slags ”årsag-følge-kort” enten på pc eller i hånden. Se inspiration på undervis.dk.
Herefter arbejdes der med spørgsmålet ”Hvordan undgår vi at Vadehavet mister sin udpegning som verdensarv?”
Makkerparret/gruppen skal komme med mindst tre bud på dette og lave en grafisk fremstilling af deres bud.
De tre bud fra hver gruppe fremlægges for klassen og diskuteres.
I elevernes arbejde med opgaven, undervejs og i fremlæggelsen, må de meget gerne perspektivere og reflektere over, hvordan man både kan levere grøn energi samtidig med at passe på naturværdierne. Hvad vil den bedste løsning være?