Brorson og stormfloderne
Hans Adolph Brorson voksede op ved Vadehavet. I 1734 digtede han salmen ”Op, al den ting, som Gud har gjort”, og var ikke selv klar over, at han havde skrevet en klassiker.
Eleverne læser og laver opgaver om Brorson, stormfloderne og ”Op, al den ting, som Gud har gjort”.
Emil Noldes himmel
Når man ser ud over landskabet ved Vadehavet, fylder himlen meget! Det gør himlen også i flere af maleren Emil Noldes billeder.
Mal billeder af himlen over Vadehavet og udstil jeres billeder på skolen.
Storm over Vadehavet
Fra bagsiden af bogen ”Storm over Vadehavet”: ”Malene skal holde en uges ferie ved Vadehavet. Hun bor hos en familie i marsken og oplever, hvor barsk vejret kan være, når der er storm. Sammen med drengen Jon tilbringer hun en nat i frygt og rædsel, indtil hjælpen kommer. En spændende historie fra en spændende og anderledes del af Danmark”
Der er oplæg til forskellige måder at arbejde med bogen på.
Havet kommer
Fra bagsiden på bogen ”Havet kommer”:
”I året 1953 blev store dele af Holland oversvømmet, da havet under en vældig storm brød gennem digerne til Nordsøen. Jan og hans familie når ikke at slippe bort, før vandet når frem til deres hjem. De må alle søge tilflugt i et lille kammer på husets loft. Her må de vente i nattens kulde og mørke i stadig frygt for, at huset skal bryde sammen under stormens og vandets pres. Da det bliver morgen spejder de fortvivlet ud over det oversvømmende land efter hjælp...!”
Arbejd med bogen på forskellige måder.
Væv med Vadehavet
Landskabet ved Vadehavet, og de planter der gror her, er noget helt særligt. Sæt fokus på netop det, ved at bruge Vadehavets planter og naturmaterialer til at væve små billeder med. Lær om planterne og Vadehavet mens I væver, og oplev roen og muligheden for fordybelse i det storslåede landskab. I kan arbejde med at styrke børnenes opmærksomhed på planter og på former, farver og teksturer i naturen. De kan lære planternes navne og anvendelse at kende, og børnene kan, mens de sidder og væver, opleve ro og fordybelse i naturen.
Troldepus i marsken
Troldepus er sammen med bedstefar Fjeldgubbe på tur i marsken ved Vadehavet, hvor de går på opdagelse og lærer om naturen og menneskenes liv.
Bogen kan bruges til højtlæsning eller selvstændig læsning på mellemtrinnet.
Tal om bogens indhold. Det er en lidt ældre bog, og det bærer sproget præg af.
Lad eleverne, individuelt eller i grupper, lave billeder til Vadehavsemnerne fra bogen.
Billedkunst og naturens elementer
Hvordan kan man gengive naturen?
Findes der korrekte måder at fremstille den på? Og hvordan kan man udtrykke de naturfænomener, som man ikke umiddelbart kan se eller sanse? Med udgangspunkt i disse overordnede spørgsmål, skal eleverne forholde sig til naturen på en ny måde, med henblik på at skabe deres egne naturbilleder. Deres overvejelser og egne billeder kan herefter danne udgangspunkt for billeddialoger og værkfortolkninger på et kunstmuseum.
Mit Vadehav-malebog
Print en malebog med dyr og planter der lever i og ved Vadehavet.
Dyrene og planterne er de samme, som optræder i "Lær om.."-opgaverne med fortællebøger og faktaark.
Print enten siderne enkeltvis eller hele malebogen som et hæfte.
Lysestage af blåmuslingeskaller
Ved hjælp af en limpistol, kan man fremstille lysestager af tomme blåmuslingeskaller indsamlet på en tur ved Vadehavet. Skallerne klistres sammen én efter én med limpistolen.
Syng et Vadehav
Jens Rosendal er en lokal digter fra Ballum, der har skrevet flere tekster om Vadehavet. Valdemar Rasmussen har lavet melodier til to sange der omhandler Vadehavet som landskab.
"Farvernes Landskab" findes også i Højskolesangbogen.