Fra bagsiden af bogen ”Storm over Vadehavet”: ”Malene skal holde en uges ferie ved Vadehavet. Hun bor hos en familie i marsken og oplever, hvor barsk vejret kan være, når der er storm. Sammen med drengen Jon tilbringer hun en nat i frygt og rædsel, indtil hjælpen kommer. En spændende historie fra en spændende og anderledes del af Danmark”
Der er oplæg til forskellige måder at arbejde med bogen på.
Dansk
Efter 4. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
- Fremstilling
Efter 6. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
- Forberedelse
Arbejd mundtligt eller skriftligt med:
- Genfortælling
- Personkarakteristik
- Miljøbeskrivelse
Kopier og forstør en tegning fra bogen. Hæng tegningen op på tavlen/væggen. Eleverne skal nu skrive kort, som fortæller, hvad de ved om stedet. Sedlerne hænges op rundt om billedet. Gruppér kortene i fællesskab i klassen.
Spændingskurve
Lad eleverne tegne tekstens spændingskurve. Lad dem vælge om de vil tegne og/eller skrive til punkterne.
Brug arbejdsarket eller lad dem arbejde på A2-karton.
- Skaf teksten fra skole- eller folkebiblioteket
- Læs bogen og forbered tekstarbejdet
- Miljøbeskrivelse: Kopier og forstør en tegning fra bogen
- Læs teksten højt, eller lad eleverne læse den alene eller i par.
Skaf:
- Karton til kort
- ”Lærertyggegummi”
- Spændingskurve
Print:
- Arbejdsarket eller skaf A2-karton
Udover selve læsningen, minimum 4 lektioner.