Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede

Når man ser ud over landskabet ved Vadehavet, fylder himlen meget! Det gør himlen også i flere af maleren Emil Noldes billeder.

Mal billeder af himlen over Vadehavet og udstil jeres billeder på skolen.

Emil Nolde var en tysk kunstner med dansk-frisiske rødder. Han var medlem af kunstnergruppen Die Brücke. Nolde blev født i 1867, med navnet Hans Emil Hansen i den sønderjyske landsby Nolde i nærheden af Tønder. Senere tog han navnet på sit fødested til sig. Hans far, Niels Hansen, kom fra en frisisk landsby ved Niebüll og talte nordfrisisk, mens hans mor, Christine F. Hansen, talte sønderjysk. Nolde blev uddannet som træskærer og tegner i Flensborg. Efter læretiden rejste han meget. I den periode malede Nolde især religiøse motiver. Han blev gift og fra 1916 til 1926 boede parret i Ubjerg ved Tønder. I 1926 flyttede de til Seebüll i Nordfrisland syd for den danske grænse. Selv om Nolde sympatiserede med nazismen og var medlem af partiet, erklærede nazisterne hans kunst som Entartete Kunst (på dansk degenereret kunst). Da han i 1941 blev pålagt maleforbud, turde han ikke male oliemalerier, fordi farverne kunne lugtes. I stedet malede han akvareller. De kaldes for de umalede billeder. Flere af disse har marsken og himlen som motiv. Noldes villa i det sydslesvigske Seebüll blev i 1957 omdannet til et museum, der i dag kan besøges.

Det kan være en god idé at lave denne opgave efter et besøg ved Vadehavet, hvor I har taget et foto eller tegnet skitser af landskabet.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Børnehaveklasse
Kreative og musiske udtryksformer: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

Billedkunst
Efter 2. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.

Efter 5. klasse
Billedanalyse: Eleven kan vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

Før besøget
  • Tal med eleverne om det flade landskab ved Vadehavet, og om hvor meget himlen fylder
  • Find eksempler på Noldes himmelbilleder på nettet og vis dem til eleverne. Lad eleverne beskrive billederne og især farvebrugen.
  • Fortæl evt. eleverne om Emil Noldes liv og arbejde.
Verdensmål
Under besøget
  • Besøg Vadehavet, tag et foto eller tegn skitser af landskabet
  • For at begrænse og gøre himlen mere overskuelig, kan man bruge en ramme. Lad eleverne vælge et udsnit af himlen og tegn det.
  • Man kan også have fokus på, om det er lyst eller mørkt den dag, og lade opgaven gå på at tegne lyset på himlen.
Forberedelse
  • Skaf papir, ecoline eller akvarel samt karton til indramning
  • Find et passende sted til udstilling af jeres værker
  • Læs evt. Jesper Theilgaard: Det danske vejr, Gyldendal 2006 s. 87 ff. om skyer.
Efter besøget
  • Mal Vadehavs-himmel-billeder med inspiration fra Emil Nolde. Brug skitser og/eller fotos fra turen til Vadehavet. I kan inddrage viden om forskellige typer af skyer.
  • Brug akvarel eller ecoline. Hvis I ikke har arbejdet med materialerne tidligere, må brugen af disse introduceres
  • Når billederne er tørre, indrammes de.
  • Lav en gennemgang af alle billeder og giv positiv kritik.
  • Udstil billederne på skolen og hold evt. en festlig fernisering. 
Varighed
Beskrivelse til varighed

Minimum 2 lektioner.

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Titel
Nolde Museum Seebüll
Skjul kontaktformular
Afbrudt