Troldepus er sammen med bedstefar Fjeldgubbe på tur i marsken ved Vadehavet, hvor de går på opdagelse og lærer om naturen og menneskenes liv.
Bogen kan bruges til højtlæsning eller selvstændig læsning på mellemtrinnet.
Tal om bogens indhold. Det er en lidt ældre bog, og det bærer sproget præg af.
Lad eleverne, individuelt eller i grupper, lave billeder til Vadehavsemnerne fra bogen.
Børnehaveklasse
Kreative og musiske udtryksformer: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama
- Fremstilling
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Naturnysgerrig
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
- Fortælling
Billedkunst
Efter 2. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
- Tegning og grafik
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
- Udstilling og formidling
Dansk
Efter 2. klasse
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
- Oplevelse og indlevelse
Efter 4. klasse
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Perspektivering
Læs bogen højt og tal om indholdet.
I grupper, eller individuelt, laves billeder til Vadehavsemner fra bogen. Fx:
- Lærkesang i marsken
- Drenge med springstav
- Mødet med brushanen
- Besøget i pumpestationen
- Marskgården på varftet, med hunden Maxi
- Uglen fortæller om stormen
- Søen med tagrør til ”istag”/stråtag
- Mødet med en rørdrum
- Sejltur til Vadehavet
- Læreren fortæller om højvande og lavvande
- Mødet med den gamle vædder
Udstil billederne på skolen og hold en fernisering, hvor eleverne fortæller om, hvad de har illustreret.
- Skaf bogen fra biblioteket
- Læs bogen så du kender indholdet
- Fordel overskifterne til billedarbejdet
- Skaf papir og male-/tegnegrej
- Find et passende sted til udstilling
Udover selve læsningen - minimum 2 timer.