Hans Adolph Brorson voksede op ved Vadehavet. I 1734 digtede han salmen ”Op, al den ting, som Gud har gjort”, og var ikke selv klar over, at han havde skrevet en klassiker.
Eleverne læser og laver opgaver om Brorson, stormfloderne og ”Op, al den ting, som Gud har gjort”.
Materialet er et uddrag fra forløbet ”Hvad gør livet værd at leve? - et forløb om Brorson og Grundtvig”. (RAMS, menighedsrådenes Skoletjeneste Ribe Stift & Folkekirkens Skoletjeneste København – Frederiksberg i samarbejde med Sønderrisskolen i Esbjerg og Holbergskolen i København. Se www.skolekirke-ribestift.dk.)
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
Kristendomskundskab
Efter 9. klasse
Kristendom: Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark
Efter 10. klasse
Kristendom: Eleven kan forholde sig til kristendommens betydning for menneske- og samfundsliv før og nu
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Eleverne læser teksterne om Brorson og stormfloderne og laver opgaver til.
Eleverne arbejder med oversættelse og illustration af ”Op, al den ting, som Gud har gjort”. Resultaterne fremlægges for klassen.
- Print arbejdsarkene.
- Skaf kameraer/telefoner og adgang til pc.
Minimum 2-4 lektioner.