Billede
Ved hjælp af en limpistol, kan man fremstille lysestager af tomme blåmuslingeskaller indsamlet på en tur ved Vadehavet. Skallerne klistres sammen én efter én med limpistolen.
Overordnet målgruppe
Mål
Børnehaveklasse
- Kreative og musiske udtryksformer
- Naturfaglige fænomener
Håndværk og design
Efter 3./4./5./6. klasse
Håndværk – forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer
- Teknikker
Håndværk – forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer
- Arbejdsformer
Under besøget
Indsaml tomme blåmuslingeskaller.
Forberedelse
- Skaf limpistoler og lim
- Print arbejdsarket samt evt. faktaark
- Tag en tur til Vadehavet
Efter besøget
- Skyl og vask skallerne så de ikke kommer til at lugte, og lad dem tørre. Brug evt. lidt sulfo
- Sæt limpistolerne i stikket
- Sæt skaller sammen én efter én således at der fremkommer en stage, hvor der kan stå et fyrfadslys
- Lad eleverne kigge på arbejdsarket, så de kan se, hvordan den samles
- Tal med eleverne om blåmuslinger, evt. med støtte fra arbejdsarket om blåmuslinger.
Aktivitet
Varighed
Vis ikke i søgning
Afbrudt
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Fil
lysestage_af_blaamusling_arbejdsark_0.pdf (300.98 KB)
Titel
Lysestage blåmusling - arbejdsark
Download tekst
Se mere her!
Titel
Faktaark - Blåmuslingen
Download tekst
Se mere her!