Kiselalger i Vadehavet
Kiselalger er mikroskopiske alger, som lever i de fleste typer vand. I Vadehavet har kiselalgerne ekstra gode livsbetingelser, og deres store talrigdom er med til at sikre masser af føde til næste led i fødenettet, der sikrer føde til det næste osv. Uden kiselalgerne ville fødenettet altså ikke kunne opretholdes.
Mit landskab plus og minus
Det landskab vi vokser op i, er en del af os på godt og ondt. Det er en del af vores nutid og måske den fremtid vi drømmer om.
Denne opgave er en øvelse for eleverne i at klarlægge og udtrykke hvad de synes er "plus" og "minus" i deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer/begrænsninger for en god fremtid?
Husenes placering i landskabet
Eleverne skal med udgangspunkt i kortmateriale og historiske beskrivelser arbejde med, hvor boliger placeres. De skal få indblik i landskabets betydning for bosætning og erhverv.
Der lægges op til, at man tager afsæt i deres egen by eller bopæl.
Der lægges op til at se på perioderne: Vikingetid, tiden omkring 1634 og 1950’erne.
Mysteriet om Sønderside
Eleverne skal, i grupper, løse ”Mysteriet om Sønderside”. I det nordlige Vadehav ligger en lang halvø ved navn Skallingen. Arkæologerne ved, at der lige nord for Skallingen har ligget et eller andet skabt af mennesker, som på gamle kort hedder ”Sønderside”. Men de ved ikke præcis hvad der har været her, og hvad der er sket. I denne opgave forholder eleverne sig til korte historiske udsagn, der sammen med naturgeografiske fakta, hjælper gruppen med at opstille teorier om hvad der kan være sket ved Sønderside.
Billedtid - Ved Vadehavet gennem tiden
Her finder du tre billeder af en fiktiv by ved Vadehavet - i vikingetiden, i tiden omkring 1634 og i 1950´erne - lige til at printe ud. Der er mange detaljer at gå på opdagelse i.
I opgaven "Tænk – Par – Del" arbejdes med billederne ved at eleverne først får tid til at se og selv tænke over billederne, så arbejder de i par og til sidst deles deres viden i firemandsgruppe.
Brorson og stormfloderne
Hans Adolph Brorson voksede op ved Vadehavet. I 1734 digtede han salmen ”Op, al den ting, som Gud har gjort”, og var ikke selv klar over, at han havde skrevet en klassiker.
Eleverne læser og laver opgaver om Brorson, stormfloderne og ”Op, al den ting, som Gud har gjort”.
Sandklitter opbygges af vinden
Lav et forsøg med vinden. Hvad sker der med sandet på de store brede sandstrande, når vinden blæser og hvordan kan det være med til at opbygge land?
Når det blæser på de store sandflader i Vadehavet, flytter de tørre små sandkorn sig. Vinden blæser sandet hen over de store sandflader. Blæser det kun lidt flyttes kun de mindste sandkorn, men blæser det meget flytter de store sandkorn sig også.
Dette forsøg illustrerer hvordan klitter opbygges og hvordan der med tiden kan dannes store landområder som Rømø eller Søren Jessens Sand på Fanø.
Hvilke planter vokser hvor?
Eleverne samler planter ved Vadehavets marsk eller strandeng. Sortér planterne og arbejd med planternes levested og tilpasning i det særlige tidevandsområde.
Får ved Vadehavet - Årshjul
Eleverne lærer om årets gang for får ved Vadehavet og sætter det i relation til måneder og årstider.
Eleverne tegner fårets årshjul mht. klipning, græsning, læmning osv.
Opgaven passer sammen med de andre opgaver om 'Får ved Vadehavet'.
Fisk på spil - Rødspætte og ulk
Eleverne lærer om dyrelivet i Vadehavet med fokus på rødspættens- og ulkens tilpasninger. Dette gøres i et brætspil med spørgsmål som produceres af eleverne selv, ved hjælp af oplysninger - evt. fra faktaarkene.