Eleverne lærer om dyrelivet i Vadehavet med fokus på rødspættens- og ulkens tilpasninger. Dette gøres i et brætspil med spørgsmål som produceres af eleverne selv, ved hjælp af oplysninger - evt. fra faktaarkene.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Efter 6. klasse
Modellering: Eleven kan designe enkle modeller
- Natur og miljø
Klassesamtale
Start med en fælles klassesamtale ud fra billederne af ulken og rødspætten. Baggrundsviden til dette kan læreren læse i faktaarkene til dette forløb, samt nedenstående skema, hvor nogle af de vigtige forskelle er ridset op. Eleverne byder ind med hvilke forskelle og ligheder de umiddelbart kan se på de to fisk, og hvad dette har af betydning for deres levevis (se det medfølgende stikordsark).
Evt. ubesvarede spørgsmål fra samtalen danner grobund for undersøgelse i følgende.
Læsning af faktaark
Eleverne skal i grupper af fire læse faktaarkene om rødspætten og ulken for at få mere viden om de to fisk og deres tilpasninger. Evt. ved rollelæsning (se arbejdsark herom):
- Elev 1 = oplæser
- Elev 2 = referent
- Elev 3 = ordforklarer
- Elev 4 = multimodallæser
Lave spørgsmål og søge mere information
Klassen deles i fire grupper med én elev fra alle læsegrupper i hver. Eleverne skal i disse grupper producere spørgsmål om rødspættens og ulkens tilpasninger til Vadehavet, ud fra det de har lært fra faktaark og klassesamtale, samt evt. videre informationssøgning. Der laves mindst ét spørgsmål pr. elev i gruppen. Hver gruppe arbejder med ét af de fire emner fra klassesamtalen:
- Fiskenes udseende
- Beskyttelse mod fjender
- Fødesøgning
- Ynglebiologi
Her er der mulighed for at differentiere, da emnerne stiger i sværhedsgrad.
Mind eleverne om at der ikke må være spørgsmål, hvor svaret enten er et tal eller ja/nej. Lav hellere spørgsmål der kræver en forklaring og starter med hv-ord.
Mens læreren kopierer gruppernes spørgsmål, kan eleverne udfylde spillepladen med tegninger af de dyr og planter de har læst om, samt læse spillereglerne for hinanden.
Spille brætspillet
Eleverne spiller nu brætspillet i de firemandsgrupper, som de læste faktaarkene med. Dermed vil der være ”eksperter” på alle spørgsmål i alle grupper.
Spilleregler til læreren
Eleverne skal forestille sig at de er dykkere, der skal udforske livet i havet. Eleverne skal prøve at svare rigtigt på spørgsmålene ved at samarbejde, så de skal spille sammen to og to mod et andet par.
Det yngste hold starter med at slå med terningen.
Lander man på et:
- lyseblåt felt, så sker der ingenting
- rødt felt ,så skal man trække et chancekort, og gøre som der står
- mørkeblåt felt, så skal modstanderen trække et spørgsmålskort og læse højt.
Hvis man svarer rigtigt må man slå igen. Et hold må dog kun få to slag pr. tur. Derefter går turen videre. Hvis man svarer forkert, bliver man stående, og når det rigtige svar er læst højt, går turen videre.
Spillet er færdigt når første hold er i mål.
Print følgende:
(Antal print er udregnet efter en klasse med 7 x firemandsgrupper)
7 spilleplader (gerne A3)
8 sæt spilleregler (medmindre læreren forklarer reglerne for klassen)
7 ark chancekort (klippes evt. ud af eleverne)
7 ark skabeloner til spørgsmålskort (klippes evt. ud af eleverne)
14 faktaark 'Rødspætte'
14 faktaark 'Ulk'
Skaf:
Farver/tuscher
6 terninger