Her finder du tre billeder af en fiktiv by ved Vadehavet - i vikingetiden, i tiden omkring 1634 og i 1950´erne - lige til at printe ud. Der er mange detaljer at gå på opdagelse i.
I opgaven "Tænk – Par – Del" arbejdes med billederne ved at eleverne først får tid til at se og selv tænke over billederne, så arbejder de i par og til sidst deles deres viden i firemandsgruppe.
Dansk
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
Efter 6. klasse
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Efter 9. klasse
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
Vis eleverne billederne på storskærm eller print dem ud i farve i A3.
I opgaven "Tænk – Par – Del" arbejdes med billederne på følgende måde:
TÆNK
Eleverne kigger på de tre billeder og vælger 3-4 spørgsmål af en længere liste. De får derefter tid til at se på billederne og tænke over deres svar og skrive dem ned.
PAR
I par snakker eleverne om deres svar. De skal skiftes til at fortælle et svar.
Bagefter vælger de i fællesskab 3-4 svar på spørgsmål, som de vil fortælle til deres gruppe.
DEL
Nu tager de ”bordet rundt” og deler med hinanden i firemandsgrupper.
Billederne kan også bruges (enten hver for sig eller samlet) som inspiration til at fortælle/skrive en historie.
Begrundelser for valget af de tre tidsperioder, kan du finde på et af arbejdsarkene her på siden.
- Vis evt. billederne på storskærm eller print dem ud i A3 (farve)
- Print opgavearket