Eleverne samler planter ved Vadehavets marsk eller strandeng. Sortér planterne og arbejd med planternes levested og tilpasning i det særlige tidevandsområde.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
- Faglig læsning og skrivning
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Lad eleverne samle planter ved Vadehavet. Start inde på land - fx på diget. Lav en række langs kysten og gå ud mod vandet. Man kan eventuelt hjælpe eleverne med at fokusere ved at markere punkter med stokke, hvor de skal lede efter planter.
Eleverne skal samle ét eksemplar af hver planteart de møder. Bagefter samles klassen for at sortere planterne. Planterne lægges op på række alt efter hvor de vokser - fra længst inde mod land og ud til ”vandkanten”. Eleverne vil opleve at nogle planter vokser flere steder mens andre kun vokser ét sted.
Tal med eleverne om følgende:
- Kan de se nogle særlige kendetegn ved de planter som vokser længst inde
- Kan de se nogle særlige kendetegn ved de planter som vokser længst ude
- Hvilken betydning det har at tidevandet overskyller nogle planter med havvand to gange i døgnet
- Kender de navnene på nogle af planterne
I kan evt. forsætte med at:
- Lade eleverne præsentere planterne for hinanden
- Lade eleverne fotografere planterne
- Lave en udstilling af foto og fakta om planterne hjemme på skolen
- Lade eleverne slå planternes navne op i en flora
- Vælg, hvor ved Vadehavet I vil arbejde med planter
- Hvis du ikke har været der før, så besøg stedet på forhånd
- Skaf udstyr til at tegne, tage billeder, lave plantepresser osv.
Sidst på foråret, sommer og efterår.