Eleverne skal med udgangspunkt i kortmateriale og historiske beskrivelser arbejde med, hvor boliger placeres. De skal få indblik i landskabets betydning for bosætning og erhverv.
Der lægges op til, at man tager afsæt i deres egen by eller bopæl.
Der lægges op til at se på perioderne: Vikingetid, tiden omkring 1634 og 1950’erne.
Historie
Efter 9. klasse
Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Historiske problemstillinger og løsningsforslag
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Du kan vælge om eleverne skal arbejde med alle tre perioder, eller om de i grupper skal tage en tidsperiode hver og efterfølgende fremlægge for hinanden.
Lad eleverne, selvstændigt eller i grupper, arbejde med husenes placering i landskabet.
Oplæg til opgaven findes på arbejdsarkene.
- Print arbejdsark