Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede
Foto af marskgård

Dette spil er udarbejdet med inspiration fra ”Bomiljø – et planlægnings- og beslutningsspil” af Søren Vinding.

Eleverne spiller i grupper et spil, hvor de skal arbejde med bosætning og beslutninger herom. De skal beslutte hvor de vil bosætte sig, og tage hensyn til transport, lys og mange andre forhold.     

Det sted man vælger at bygge sit hus, er et sted i landskabet, hvor man har troen på at man kan leve og få opfyldt sine basale behov. Det vil sige, at man kan skaffe sig føde (landbrug, jagt, arbejde), rent vand, læ, varme og et sted hvor man kan stifte familie. Det er som minimum over en generation - dvs. 30 år. 

Hvis det skal være muligt for vores efterkommere at blive på stedet, er den måde vi vælger at leve på nødt til at foregå i samspil med stedets naturgrundlag. 

I medierne, undervisningen i skolerne og hjemme i familierne tales der i dag om større forandringer i naturgrundlaget. Der har altid været forandringer i naturgrundlaget, fordi vi påvirker det. Det nye er måske at vores påvirkning, via den måde vi lever på, er større end nogensinde, og at de forandringer der sker, sker hurtigere. Der tales meget om den globale opvarmning, indvandring af nye plante og dyrearter, affald der hober sig op, samhandel og samfærdsel, miljøfremmede stoffer og måden vi dyrker vores jord på.

  • Hvilke krav vil vi i fremtiden blive stillet til vores energiforbrug?
  • Hvilke krav vil vi i fremtiden stille den måde vi bygger og bor på?
  • Hvordan kan vi være med til at sikre vores basale behov og livskvalitet fremover? 

Det er problematikker, som eleverne må tage stilling til.

Overordnet målgruppe
Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad

Efter 6. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser

Dansk
Efter 6. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

Samfundsfag
Efter 9. klasse
Økonomi: Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

Sådan gør du

Fortæl eleverne at boligkvarteret skal placeres i Vadehavsområdet og vis evt. dette på et kort.

Spillet udføres som gruppearbejde. Hver gruppe skal gennemarbejde alle processer i spillet og afsluttende præsentere deres arbejde på klassen. Det er vigtigt i præsentationen at der rettes fokus på miljøproblematikkerne i et fremtidsperspektiv. Når alle grupper har præsenteret deres boligforslag vælges det forslag som eleverne finder mest attraktivt. Læs mere i beskrivelsen.

Spillet er ikke udviklet specifikt til Vadehavsområdet. Det er lærerens opgave at give det denne drejning. 

Hvordan kan spillet bruges?

I den forberedende refleksion bør der rettes fokus mod ændringer i naturgrundlaget (temperaturer, havniveaustigninger) og løsningsmodeller for at mindske fx CO2-forbruget. 

Hvis husene placeres i nationalparkens område, kan det have konsekvenser for byggestilen.

Se kort over nationalparken under arbejdsark.

Refleksionen skal kun stimulere eleverne til at få idéer, dog stadig sådan at vurderinger og beslutninger tages på elevernes egne præmisser.

Jordstykket skal være det kortudsnit fra det område, eleverne vælger at bygge på. Det må gerne være større en det foreslåede A4-ark.

I de ældre klasser kan der på bagsiden påføres resultater af undersøgelser eller eksperimenter vedrørende undergrunden (fx jordbundstype og kornstørrelse). Disse elementer kan bruges ved fremlæggelsen.

Følg herefter spillets regler som de forklares i materialet.

Hvis spillet bruges som opgave i forbindelse med en opdagelsesrejse, kan man vælge at eleverne skal placere boligerne i det område man har besøgt og hvor man har iagttaget bebyggelser.

Hvis spillet bruges uden ”en rejse ud”, lader læreren eleverne selv bestemme hvor de vil placere bebyggelserne.

Valget skal give eleverne mulighed for at undersøge og selv overveje hvor, hvordan og hvorfor man bor hvor man gør - nu og i fremtiden.

Supplerende opgave efter endt spil:

Stil boligområderne til side. Lad eleverne i nye grupper fremstille nye evalueringsskemaer, hvor nedbringelse af CO2, naturbeskyttelse, miljøfællesskaber (vaskehuse, tørrestativer, og andet), fremtidssikringer i forhold til klimaforandringer, byggematerialer og byggestil bliver medtænkt.

Tag så bebyggelserne frem og lad eleverne foretage en ny evaluering af boligområder.

Fremstil evt. nye husmodeller til brug i spillet, som andre klasser kan have glæde af at se på og hente inspiration fra.

Forberedelse
  • Print beskrivelsen og kopier det antal huse I skal bruge. Læs beskrivelsen. Den er kun til lærerne.       
  • Skaf papir/karton til jordstykker
  • Skaf sakse og lim.
Aktivitet
Varighed
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Fil
bomiljoe.pdf (4.89 MB)
Titel
Bomiljø
Titel
Nationalpark Vadehavet grænser
Titel
Sådan laver man et kort
Skjul kontaktformular
Afbrudt