Der er meldinger om at indlandsisen i Grønland smelter hurtigere end antaget. I den sydlige del af Grønland smelter indlandsisen faktisk ti gange så hurtigt som tidligere antaget. Det fører til havspejlsstigninger på globalt plan.
Hvilken betydning vil havspejlsstigningen få for det lavtliggende Vadehav?
En trilateral ekspertgruppe med fokus på bæredygtig kystbeskyttelse for Vadehavet, vurderer at Vadehavet har en god tilpasningsevne med hensyn til ændringer forårsaget af havspejlsstigninger.
Men har de ret? Hvad tror I der vil ske med Vadehavet?
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Naturgrundlag og levevilkår
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i geograf
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
- Formidling
- Argumentation
- Ordkendskab
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse af naturgrundlaget
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Økonomi: Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien
- Økonomisk vækst og bæredygtighed
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
- Print og kopiér arbejdsarket
- Introducer eleverne til synspunkterne omkring havspejlsstigningernes betydninger for Vadehavet
- Tal med dem om hvad deres forestillinger er?
På arbejdsarket bliver eleverne bedt om at tage stilling til følgende:
- ”Hvad tror du der vil ske og hvilken betydning vil det få for menneskers liv ved Vadehavet nu, og i fremtiden?”
- I kan evt. i klassen aftale hvilke fremtidige årstal I vil tage udgangspunkt i
- Eleverne fremlægger for hinanden enten i små grupper eller for hele klassen.
Du skal bruge:
- Kort over Vadehavet
- Karton
- Lim
- Sakse
- Farver
- Optageudstyr (diktafon/mobiltelefon)
- Diverse pap, papir, træ, affalds- og naturmaterialer mm. til modelbygning
6-8 lektioner