I læserbrevet ”Københavnere skal da ikke snydes!” giver formanden for Sønderjysk Landboforening Henrik Frandsen - med humor - sin mening til kende om naturgenopretningsprojekter og hvor de placeres.
Eleverne arbejder først med deres forforståelse med brug af Tænk-Par-Del øvelsen, inspireret af Cooperative Learning.
Herefter læser de teksten og laver opgaver til.
Der vidensdeles til sidst i en ”dobbeltcirkel”, som også er inspireret af Cooperative Learning.
Dansk
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- Sprog og kultur
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- Dialog
- Sproglig bevidsthed
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
- Medier og politiker
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse af naturgrundlaget
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Tænk – Par – Del om Strandvejen nord for København
Inden eleverne får teksten skal de arbejde med forforståelse.
Del eleverne i firemandsgrupper.
Hjælpespørgsmål kan være:
- Hvad ved I om Strandvejen nord for København?
- Hvem bor der?
- Hvordan er huspriserne der?
Find selv på flere…
TÆNK
Alle tænker i stilhed over, hvad de ved om Nordsjælland. Individuelt skriver eleverne stikord med deres viden om Nordsjælland.
PAR
I par snakker eleverne om det de har skrevet. De skal skiftes til at fortælle én ting ad gangen.
Bagefter bliver de bedt om at samle hovedpunkterne i deres fælles viden om Nordsjælland, så de er klar til at dele med deres gruppe.
DEL
Nu deler parrene med hinanden i firemandsgrupper.
Hvis I ikke har arbejdet meget med Vadehavsområdet, så kan I gentage Tænk – Par – Del om Vadehavsområdet.
Eleverne læser og arbejder med teksten.
På arbejdsarket er spørgsmålene:
- Hvad står der i teksten? Skriv et resume
- Hvad mener Henrik Frandsen om naturgenopretningsprojekter?
- Tror du, Henrik Frandsen mener det han skriver? Hvorfor?
- Hvad har dette læserbrev at gøre med Vadehavsområdet?
- Find eksempler, hvor man kan se det i teksten?
Tal evt. med eleverne om ironi og ekspropriering.
Dobbeltcirkler med vidensdeling
Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne stiller sig ansigt til ansigt med én fra indercirklen. Eleverne har deres ark med spørgsmål og svar i hånden.
Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.
Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte.
Parrene takker for snakken og ydercirkler rykker en eller to personer til højre.
Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.
Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte
Sådan fortsættes op til spørgsmål 5.
- Læs teksten
- Print arbejdsarkene
- Inddel eleverne i firemandsgrupper