Dissekér en fisk
I denne opgave kan I dykke ned i fiskenes forunderlige liv under Vadehavets overflade ved at gå hands-on i dybden med deres anatomiske opbygning.
Se videoen nedenfor, og hør om fiskens ydre og indre opbygning med udgangspunkt i fisken helt (Coregonus lavaretus). Bliv guidet gennem en fiskedissektion, når naturvejlederen trin for trin viser og fortæller hvordan man gør.
Dissekér en stillehavsøsters
Hør om stillehavsøstersens tilstedeværelse i Vadehavet og bliv guidet igennem en østersdissektion, når naturvejlederen trin for trin viser og fortæller om østersens anatomiske opbygning.
På træk med ryleflokken
Den islandske ryle er en vadefugl, der hvert år trækker fra Afrika til Nordsibirien og tilbage igen. For at dette kan lade sig gøre, må rylerne mellemlande i Vadehavet og tanke op med en masse mad fra det store spisekammer som Vadehavet er. Lad eleverne være ryler og før dem gennem turens mange udfordringer.
Se film - Menneskets liv ved Vadehavet - nu og i fremtiden
Filmen ”Menneskets liv ved Vadehavet - nu og i fremtiden” er en introduktionsfilm på knap 7 minutter.
Denne film forholder sig til menneskets liv ved Vadehavet og brugen af den særlige natur, som Vadehavet er, set i et nutidigt og fremtidigt perspektiv. Der opfordres til refleksion over udviklingen i Vadehavsområdet, i forhold til fx turisme og status som nationalpark og verdensarv. For hvordan vil fremtiden tegne sig?
Handel og søfart
Eleverne præsenteres for en liste over en række handlesvarer. De skal nu diskutere hvilke varer befolkningen i Vadehavet har solgt/udskibet, og hvilke varer man har haft med hjem fra udlandet.
Vigtigt
Perioden dækker tiden fra Vikingetiden til 1870.
Nogle af varerne fandtes endnu ikke på dette tidspunkt eller blev i hvert fald ikke handlet med. Dette skal eleverne også diskutere.
Listen over importerede varer er meget længere end listen over eksporterede varer.
Hvad er en god havn?
Eleverne præsenteres for en række udsagn, som angiveligt beskriver vadehavsbefolkningens krav til en havn - vel at mærke inden det blev muligt at anlægge moler og kajanlæg. Mange af udsagnene er korrekte, men nogle er mere afgørende end andre. Eleverne skal, i grupper, diskutere og argumentere for hvilke krav til havnen der er vigtigst.
Gruppen prioriterer udsagnene, og præsenterer deres valg for klassen. Også ”uenighederne” eller dér hvor prioriteringen har været svær, præsenteres.
Tåge ved Vadehavet
Tåge og dårlig sigtbarhed, har betydning for færdslen ved Vadehavet. Tidligere, hvor man i høj grad fiskede, gravede orm, gik på jagt eller blot bevægede sig fra et sted i Vadehavet, havde en særlig stor betydning. I dag besøges Vadehavet af mange mennesker, og det er vigtigt at forstå naturens ”kræfter” for at kunne færdes sikkert. Denne opgave giver mulighed for at mærke ”på egen krop”, hvordan orienteringssansen og den kropslige fornemmelse for det omgivende rum, påvirkes af muligheden for at se.
Huse ved Vadehavet - Byggematerialer - Kan de brænde og hvornår blev de brugt?
Eleverne præsenteres for byggematerialer og forundringskort, som danner baggrund for samtale om husbyggeri ved Vadehavet, før og nu. Eleverne skal i grupper fordele materialer/forundringskort i to spande markeret med hhv. brændbart/ikke brændbart-skilte.
Kør med trillebør som digebørsterne
Menneskene i marskområdet har beskyttet sig mod havet ved at bygge diger. Der er diger langs den største del af det danske Vadehav. Et dige er en jordvold, der beskytter lave områder mod oversvømmelser. Diget er oftest bygget med en sandkerne, overlagt med klæg/ler og beplantet med græs.
Lav et dige-eksperimentarium
Menneskene i marskområdet har beskyttet sig mod havet ved at bygge diger. Der er diger langs den største del af det danske Vadehav. Et dige er en jordvold, der beskytter lave områder mod oversvømmelser. De er oftest bygget med en sandkerne, overlagt med klæg/ler og beplantet med græs.