Eleverne præsenteres for byggematerialer og forundringskort, som danner baggrund for samtale om husbyggeri ved Vadehavet, før og nu. Eleverne skal i grupper fordele materialer/forundringskort i to spande markeret med hhv. brændbart/ikke brændbart-skilte.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Naturnysgerrig
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
- Samtale
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
- Ordkendskab
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Teknologi og ressourcer
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Historiske spor
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Kronologi
Lad materialerne ligge fremme i god tid før I skal tale om dem, så elevernes nysgerrighed bliver pirret, inden de selv skal i gang med at undersøge materialerne.
Snak med eleverne om de forskellige materialers holdbarhed.
I vikingetiden brugte man bl.a. ler, træ, strå/rør, græstørv og grene. Disse materialer forgår nemt og kan ikke holde i mange hundrede år. Derfor finder man kun meget svage spor efter vikingernes huse. Det kan f.eks. være huller hvor stolperne har stået, eller et stykke træ som har ligget meget fugtigt og som derfor er bevaret.
I Ribe findes huse som er mere end 500 år gamle, og det er fordi de er bygget af mursten, som er brændt hårde og har tag af teglsten. I Ribe var der i 1580 en forfærdelig brand, hvor 213 huse og gårde brændte.
Grunden til at det gik så galt, var at tagene dengang også var tækket med strå og derfor brændte meget nemt.
Efter den tid blev det forbudt at tække sit tag i den indre by og man skulle have tegl på taget.
Stil evt. følgende spørgsmål til eleverne:
- Kan man se huse fra vikingetiden i dag?
- Er de lige så gamle som vikingerne eller er det efterligninger af, hvordan husene så ud? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvor gammelt er dit hus?
Sæt skiltene med brændbart/ikke brændbart fast på to spande/kasser.
Vis eksempler på byggematerialer gennem tiden fx: ler, komøg, halm, et stykke skind, et stykke stof, en planke/et bræt, en pilegren, sten, en mursten, et lille vindue eller en ramme med glas.
Lad en af eleverne trække et forundringskort, og brug spørgsmålene fra bagsiden som afsæt for samtale.
Lad eleverne fordele kortene i brændbart/ikke brændbart.
Bagefter kan eleverne fordele kortene i tre hulahopringe/sjippetov med billeder af huse fra de tre perioder. Dette kræver dog, at der er snakket om fællesmængde og foreningsmængde i matematik inden.
Print:
- Huse ved Vadehavet – Forundringskort
- Huse ved Vadehavet – Brændbart/ikke brændbart
- Huse ved Vadehavet - Hulahopringe
Fold forundringskortene på midten, så der bliver en forside til eleverne og en bagside til læreren.
Skaf:
- Ler, komøg, halm, et stykke skind, et stykke stof, et bræt, en pilegren, sten, en mursten, et lille vindue eller en ramme med glas
- 2 spande/kasser
- 3 hulahopringe/sjippetov