I denne opgave kan I dykke ned i fiskenes forunderlige liv under Vadehavets overflade ved at gå hands-on i dybden med deres anatomiske opbygning.
Se videoen nedenfor, og hør om fiskens ydre og indre opbygning med udgangspunkt i fisken helt (Coregonus lavaretus). Bliv guidet gennem en fiskedissektion, når naturvejlederen trin for trin viser og fortæller hvordan man gør.
Vil I efterfølgende selv prøve kræfter med fiskedissektion, har vi lavet to versioner af anatomiske illustrationer af fisk, som kan bruges med eller uden navnene på organerne. Illustrationerne er lavet med udgangspunkt i en regnbueørred. Andre fisk er naturligvis også brugbare ifm. dissektion.
I kan også inddrage nogle af faktaarkene og -videoerne om fisk på Mit Vadehav, hvis I vil have mere viden om specifikke fisk i Vadehavet. Fx er den stærkt udrydningstruede snæbelfisk interessant at dykke mere ned i.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Efter 6. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
Se filmen igennem i fællesskab én gang, stop ved fremmedord og uddyb, og aftal derefter i plenum, hvordan I vil foretage dissektionen. Et forslag kunne være at stoppe filmen efter præsentationen af hvert organ, så alle når at følge med.
Start filmen fra 1:46 minutter, hvor selve dissektionen går i gang, og tag arbejdshandskerne på - også i overført betydning.
Lad eleverne forsøge at udfylde navnene på den anatomiske tegning undervejs . Gennemgå de rigtige svar til sidst.
Hvis klassen selv skal dissekere fisk:
- Skaf fisk, arbejdshandsker og små sakse
- Print oversigten over fiskens anatomi.
Et tip: Lad gerne fiskene være halvfrosne når eleverne skal dissekere dem. Det gør arbejdet lettere, og I undgår at organerne smatter sammen.