Den islandske ryle er en vadefugl, der hvert år trækker fra Afrika til Nordsibirien og tilbage igen. For at dette kan lade sig gøre, må rylerne mellemlande i Vadehavet og tanke op med en masse mad fra det store spisekammer som Vadehavet er. Lad eleverne være ryler og før dem gennem turens mange udfordringer.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Naturen lokalt og globalt
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Opstil en ”løbe”-bane med 6 punkter/lande på en lang stribe (længden bestemmer du selv). Brug evt. kegler eller andet der kan symbolisere de forskellige lande. Afhængig af antallet af hold, skal banen være bred nok til at de ikke løber ind i hinanden, og der skal være punkter/lande til hvert hold. Dvs. du sætter x antal rækker af 6 kegler op ved siden af hinanden.
Print et flag til hvert land og sæt fast på keglen.
Inden du tager klassen med ud, læses en historie om rylens rejse fra Namibia til Taimyr-halvøen højt for eleverne. Derefter deles klassen op i et passende antal hold. Hvert hold bindes sammen ved at et tov bindes rundt om livet på dem, således de alle står inde i "tovcirklen".
Løbet foregår ved at 1 af de 4 cases til hvert land læses højt, hvorefter holdet udfører den stillede opgave før de ”flyver” videre til næste land. Holdet skal ved ankomsten til hvert land vælge et tilfældigt tal mellem 1 og 4. Tallet afgør hvilken case de vælger og efterfølgende løses den tilhørende opgave.
Til hvert hold skal der bruges en dommer – dette kan evt. være et par udvalgte elever eller andre lærere. Dommerens opgave er at læse de forskellige cases højt til de enkelte lande og kontrollere at opgaven ved hvert land løses tilfredsstillende, før holdet løber videre.
Print forhistorien, cases og flag. Cases og flag printes i samme antal som antallet af hold.
Find kegler, plasticlommer og tape til at opstille banen og fæstne flagene med.