Samfundets grundlæggende ressource i vikingetiden var landbruget. Store dele af vadehavsområdet har været bebygget i vikingetiden. For at menneskene kunne bosætte sig på et sted, skulle der være gode muligheder for korndyrkning og store engarealer til græsning af kvæg. Især det sidste har været særligt godt i området ved marsken, så derfor var disse områder rigere og tættere bebygget end områder længere inde i landet.
I denne opgave skal eleverne arbejde med køer og vikingetiden. Det lægges op til et besøg på Ribe Vikingecenter. Eleverne får viden om vikingerne, deres kvæg og mad. De vil få kendskab til kvægets anvendelsesmuligheder og få en forståelse af hvor den mad vi spiser, kommer fra.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen.
- Dyr og planter
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.
- Fortælling
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: g sammenhæng Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
- Livsgrundlag og produktion
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
- Organismer
Efter 4. klasse
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
- Teknologi og ressourcer
Tal med eleverne om:
- Hvad de kender til køer?
- Hvad vi kalder køer? (Okser, kvier, kvæg, køer, stude)
- Forskellen på husdyr, kæledyr, vilde dyr mv.
- Hvad vi bruger køer til?
- At vi ”altid” har haft køer i Vadehavsområdet?
Giv eleverne et print af arbejdsarket "Vikingetiden - billedtid". På tegningen ses en fiktiv markedsplads/by ved Vadehavet i vikingetiden
- Få eleverne til at sætte ring om køerne
- Tal med eleverne om, hvad køerne laver på tegningen
- Forbered eleverne på, hvad de skal opleve på Ribe Vikingecenter
- Velkommen ved indgangen til Ribe Vikingecenter. Omklædning til vikingekapper og huer i Langhuset
- Vi går hen til kalvene, køerne og studene. Vi snakker om og viser hvad mælk, kød, skind, knogler, horn og lort kan bruges til
- Eleverne spiser fladbrød med hjemmekærnet smør og syltemælk omkring det hyggelige bål i Langhuset på Storgården
- Mulighed for at lege på den mytologiske legeplads
- Vi siger farvel og tak for i dag
- Kan I ikke besøge Ribe Vikingecenter, kan I måske besøge en lokal landmand
- Beslut hvornår I vil besøge Ribe Vikingecenter og book et besøg
- Print arbejdsark
- Beslut om I også vil besøge køer i lokalområdet
- Lad eleverne lave opgaven på arbejdsarket
- Tal om oplevelserne på Ribe Vikingecenter
- Giv eleverne et print af arbejdsarkene "Tiden omkring 1634" og "1950´erne"
- På tegningerne ses en fiktiv by ved Vadehavet på de to tidspunkter
- Få eleverne til at sætte ring om køerne (OBS! Der er ingen køer på 1950´er-billedet)
- Tal med eleverne om, hvad køerne laver på tegningen fra "Tiden omkring 1634" og hvorfor der ikke er køer i byen i 1950´erne
- Hvor er køerne i dag?
- Besøg evt. køer i lokalområdet, som afslutning på forløbet