Hvad hedder du? - vendespil

Navn
MitVadehav

Sprogene i de tre Vadehavslande (Danmark, Holland og Tyskland) og i England er sommetider meget enslydende. Dette skyldes bl.a. at sprogene alle udspringer fra den germanske sprogstamme, men i høj grad også grundet den handel og skibstrafik der har været imellem landene langt tilbage i tiden.

Slægtsskabet mellem de fire Nordsølandes sprog bliver synliggjort med udgangspunkt i navnene på ti forskellige dyr fra Nordsøen.

 

Hvad hedder du? - leg

Navn
MitVadehav

En leg om sprogslægtsskab ved Vadehavet. Sprogene i de tre Vadehavslande (Danmark, Holland og Tyskland) og i England er sommetider meget enslydende. Dette skyldes bl.a. at sprogene alle udspringer fra den germanske sprogstamme, men i høj grad også grundet den handel og skibstrafik, der har været landende imellem, langt tilbage i tiden.

Slægtsskabet mellem de fire Nordsølandes sprog bliver synliggjort med udgangspunkt i navnene på ti forskellige dyr fra Nordsøen.

 

Vadehavet som verdensarv – Nationalpark og verdensarv

Navn
MitVadehav

Det danske Vadehav blev først udpeget til nationalpark og derefter til verdensarv. Verdensarvsudpegningen gælder hele Vadehavet i både Holland, Tyskland og Danmark. Eleverne sammenligner grænserne for nationalparken og verdensarven, og forholder sig til at grænserne ikke er ens og hvorfor de ikke er det.

Herunder kan du læse fakta om Nationalpark Vadehavet og afgrænsningen heraf.
Af Alette Houman Dyhrfjeld, Nationalpark Vadehavet

Plinius den Ældre

Navn
MitVadehav

Hør om den romerske hærfører og naturhistorikers første møde med Vadehavet. Han beskriver mødet med naturen og befolkningen, som han oplevede det i tiden lige efter Kristi fødsel.

 

Aflejring af sand og ler

Navn
MitVadehav

Hvorfor er der fint ler og sand ved Vadehavskysten, når der er store sten og groft sand ved Vesterhavet? Gennem en kort opgave ser eleverne, hvilke forhold der skal til for at få aflejret sand og ler.

De grove sandkorn og sten er tunge og aflejres derfor hurtigere end de fine sandkorn, der kan holde sig svævende i vandet over længere tid. Langs Vadehavet er vandet mere roligt end ved Vesterhavet og derfor er der forskel på hvad du finder langs de to kyster.

Se film - Vadehavets natur

Navn
MitVadehav

Se filmen ”Vadehavets natur”, som kan lånes på bl.a. undervisningscentrene. Filmen fortæller om dyrelivet på og i vaderne og om evnen til at tilpasse sig tidevandets skiftende livsbetingelser. Under en storm følger vi elementernes rasen og oplever konsekvenserne af den forhøjede vandstand. På en strand ved Rømø ligger der strandede kaskelothvaler, og længere til havs ligger sælerne på en vade og soler sig.

Spilletid er 20 minutter.

 

Se film - Tidevand og landskab

Navn
MitVadehav

Filmen ”Tidevand og landskab” er en introduktionsfilm på knap 10 minutter. Vadehavet er et dynamisk landskab, hvor bølger og tidevand hele tiden flytter rundt med sand og mudder. Nogle steder bygges der med tiden nyt land op, mens kysten nedbrydes andre steder.
Emner som landskabsudvikling og tidevand forklares både let og overskueligt i denne flotte film, hvor du møder en række af Vadehavets naturvejledere.

Får ved Vadehavet - Begrebsnet

Navn
MitVadehav

Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.

 

Får ved Vadehavet - Grubletegning eller grublebilleder

Navn
MitVadehav

Eleverne får aktiveret deres forforståelse gennem grublespørgsmål, som den lille pige på tegningen stiller. Det bliver gennem samtale tydeligt, hvad elevgruppen ved på forhånd og nye spørgsmål kan opstå til det videre arbejde.
Vis eleverne grublebillederne (print evt.). Tal om billederne ud fra den tekst, som er vedlagt opgaven.
Brug opgaven som introduktion til arbejdet med andre opgaver om ’Får ved Vadehavet’.