En leg om sprogslægtsskab ved Vadehavet. Sprogene i de tre Vadehavslande (Danmark, Holland og Tyskland) og i England er sommetider meget enslydende. Dette skyldes bl.a. at sprogene alle udspringer fra den germanske sprogstamme, men i høj grad også grundet den handel og skibstrafik, der har været landende imellem, langt tilbage i tiden.
Slægtsskabet mellem de fire Nordsølandes sprog bliver synliggjort med udgangspunkt i navnene på ti forskellige dyr fra Nordsøen.
Engelsk
Efter 7. klasse
Mundtlig kommunikation: Eleven kan deltage i korte og enkle samtaler om konkrete hverdagsemner på engelsk
- Sprogligt fokus
Tysk
Efter 7. klasse
Skriftlig kommunikation: Eleven kan kommunikere på tysk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog
- Læsning
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
Snak med eleverne om at nogle ord lyder ens på forskellige sprog.
Uddel et billedkort til hver elev, som de må se, men ikke vise til andre.
Husk at tjekke at du bruger alle fire billeder af det samme dyr – hvis du tager kort ud af spillet!
Der er 40 kort, så der er plads til 40 deltagere i alt.
Lad eleverne finde sammen fire og fire, med de elever der har det samme dyr som dem selv. Lad dem få god tid til at kigge på hinandens kort og læse, hvad dyret hedder på de fire sprog.
På gulvet, i skolegården eller på vaden tegnes nu et kvadrat (4x4 meter eller større), der opdeles ligeligt i fire kvadrater. Et kvadrat for hvert land.
Eleverne skal nu fordele sig i de fire lande afhængigt af det flag, der er på bagsiden af deres kort.
På signal fra læreren får alle eleverne vha. råb og bevægelse mellem hinanden lov til at finde de tre andre fra før med samme kort. De må ikke gå uden for eget "land".
Når de fire elever har fundet hinanden, skal de holde hinanden i hånden på tværs af landegrænsen – men kun hvis navnet på deres dyr lyder ens. Eksempel: strandkrabbe (dansk), strandkrabbe (tysk), strandkrab (hollandsk), shore crab (engelsk). Her skal tre af de fire elever holde hinanden i hånden, mens eleven med det engelske navn skal stå alene.
Efter legen kan man snakke om, hvorfor sprogene er så ens (samme udspring, handel og skibsfart) og om det er muligt at forstå en tysker/hollænder, når man er dansker uden at kunne så meget af deres sprog.
- Print arbejdsark
- Skær dem til og fold således, at der er et dyr på den ene side og det matchende flag på den anden side
- Spillet kan printes i farve eller sort/hvid. Laminer evt. kortene, så de kan bruges igen
- Spillet kan også bruges som vendespil