Billede
Eleverne laver dobbeltcirkler og brainstormer på ordet "HUS".
Med denne opgave aktiveres forforståelse, og eleverne spores ind på hvad et hus er og hvad det består af.
Overordnet målgruppe
Mål
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
- Ordkendskab
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Teknologi og ressourcer
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Historiske spor
Sådan gør du
Kig gerne på fotos af huse ved Vadehavet før eller efter brainstorm.
- Halvdelen af eleverne danner en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel danner en cirkel udenom således, at hver elev stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen - en makker
- Stil opgaven: Fortæl til din makker hvad du tænker på, når du hører ordet "HUS"
- Eleverne diskuterer svarene i ca. 1 min
- Eleverne takker hinanden for snakken og ydercirklen rykker én person til højre
- Eleverne diskuterer samme opgave med deres nye partnere. Processen gentages 3-4 gange alt afhængig af, hvad elevgruppen magter
- En variation kan være at man stiller spørgsmålene:
- Hvad skal vi bruge huse til?
- Hvad skal man bruge for at bygge et hus?
Varighed
Video
Vis ikke i søgning
Afbrudt
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Fil
hvorfor-de-tre-tidsperioder_1.pdf (162.68 KB)
Titel
Hvorfor de tre tidsperioder?