Billede
Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.
Overordnet målgruppe
Fag
Mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Mennesket
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
- Teknologi og ressourcer
Sådan gør du
Skriv "FÅR" på tavlen eller find et billede af et får og hæng det op.
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet.
Spørg:
- Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
- Hvad æder får?
- Hvor lever fårene?
- Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
- Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
- Hvad bruger vi mennesker fåret til?
Træk streger imellem de begreber, der hører sammen.
Aktivitet
Varighed
Vis ikke i søgning
Afbrudt
Vis ikke på profil
Tilsluttet
Fokus
Arbejdsark
Fil
faar_ved_vadehavet-artikel_let_3.pdf (297.19 KB)
Titel
Får ved vadehavet artikel - let
Fil
faar_ved_vadehavet-artikel_svaer_3.pdf (302.75 KB)
Titel
Får ved vadehavet artikel - svær
Titel
Får ved vadehavet