Affalds­sortering på skolen

Navn
Thy Forsyning

Prøv Affald.dk's undervisningsforløb til mellemtrinnet. Tag eleverne med ind i et univers af affald, genbrug og forbrug.

Forløbet er gratis og tager udgangspunkt i affaldssorteringen på jeres skole. 

Det er nemt at tilgå og henvender sig både til jer, der allerede er godt i gang med at sortere på skolen, og til jer der skal til at i gang.

Forløbet er godkendt af Friluftsrådets Grøn skole-program og består af 13-14 lektioner, der kan fordeles på enkelte fag over et længere forløb eller gennemføres i en temauge. 

Kræftens Gåde

Navn
LIFE Fonden

Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark. Hver tredje dansker får kræft, inden de er fyldt 75 år. Nogle gange er behandlingsmetoderne ikke tilstrækkelige, og sygdommen kan også opdages for sent. For bedre at kunne forebygge og behandle den komplekse sygdom har vi behov for at vide mere om mekanismerne bag kræft. 

Knivskarp

Navn
LIFE Fonden

Kan du lide gulerødder med parmesan? Vi skal spise mere grønt, men hvordan får vi grøntsager til at smage så godt, at vi vælger dem oftere? I Knivskarp skal eleverne eksperimentere og smage sig frem til lækre retter. Skolekøkkenet forvandles til et madlaboratorie, når eleverne knækker koden til at få mere grønt på tallerkenen.

Autopilot

Navn
LIFE Fonden

Trængsel og trafikuheld er hverdag i mange store byer i dag. I 2050 vil to tredjedele af jordens befolkning bo i et byområde. Det kommer til at presse byernes transportsystemer og vil føre til mere trængsel og dårligere trafiksikkerhed, hvis vi ikke finder på nye løsninger.  

Solstrøm

Navn
LIFE Fonden

Robotstøvsugere, el-løbehjul og smartphones. Vi er omringet af genstande, der bruger strøm – og det er svært at forestille sig en hverdag uden. I Solstrøm skal eleverne undersøge, hvad der bruger elektricitet i deres hverdag og bygge simple elektriske kredsløb. Eleverne kommer i forløbet også til at undersøge, hvordan de kan bruge en solcelle i en lampe, og hvornår en solcelle virker bedst.

Mikrosafari

Navn
LIFE Fonden

Hvordan kan vi passe på insekter og smådyr i Danmark? Der bliver færre insekter og smådyr, fordi de mangler levesteder. Nu kan du og dine elever hjælpe forskerne med at finde ud af, hvilke insekter og smådyr der lever i området omkring din skole. Velkommen til Mikrosafari!

Thy Genbrugsguider

Navn
Thy Forsyning

Thy Genbrugsguider - små guider, store forandringer

Velkommen til Thy Genbrugsguider – et sanseligt og legende undervisningsunivers for børnehaver og indskoling i Thy. Her bliver børnene uddannet til Genbrugsguider og får mulighed for at opdage, sortere og skabe med affald.

Ung til ung seksualundervisning

Navn
Ungesporet Sundhed og Kultur

Undervisningen tager normalt to lektioner, eller hvad der svarer til 1,5-2 timer. 

Den første del vil være mere informativ fx omhandlende sexsygdomme, prævention, kroppens forandringer og grænser/samtykke – hvor vi ud over at komme med facts også myth buster!

I anden del lægges der vægt på mere bløde emner og undervisningen giver plads til dialog, hvor de unge får mulighed for at stille anonyme spørgsmål, som besvares i undervisningen.

Se mere på Instagram: @sexualisterne_aalborg 

Ung til ung seksualundervisning på Blok X

Navn
Ungesporet Sundhed og Kultur

Undervisningen tager normalt to lektioner, eller hvad der svarer til 1,5-2 timer. 

Den første del vil være mere informativ fx omhandlende sexsygdomme, prævention, kroppens forandringer og grænser/samtykke – hvor vi ud over at komme med facts også myth buster!

I anden del lægges der vægt på mere bløde emner og undervisningen giver plads til dialog, hvor de unge får mulighed for at stille anonyme spørgsmål, som besvares i undervisningen.

Se mere på Instagram: @sexualisterne_aalborg

Få besøg af fritidsvejlederne

Navn
Forebyggelsesteamet

Fritidsvejlederne besøger klassen og taler med eleverne om, hvad et aktivt fritidsliv og deltagelse i et fællesskab kan betyde for deres trivsel.
Vi går i dialog med eleverne om, hvilke muligheder de har og præsenterer dem for nogle af alle de aktiviteter, man kan gå til i Viborg Kommune. 

Undervejs i dialogen kommer vi ind på fritidslivets betydning. I samarbejde med eleverne kortlægger vi de aktiviteter, der er i lokalområdet, og vi laver en workshop om, hvilke muligheder der findes i forvejen, og hvilke gode idéer og ønsker de har til nye fritidsaktiviteter.