Trængsel og trafikuheld er hverdag i mange store byer i dag. I 2050 vil to tredjedele af jordens befolkning bo i et byområde. Det kommer til at presse byernes transportsystemer og vil føre til mere trængsel og dårligere trafiksikkerhed, hvis vi ikke finder på nye løsninger.
I Autopilot til 5. klasse skal eleverne undersøge, om selvkørende biler kan være en del af løsningen. Eleverne skal hjælpe borgmesteren i den fiktive by Blokby med at lave en kampagnefilm om selvkørende biler. For at lave kampagnefilmen må eleverne forstå teknologien bag selvkørende biler. De skal bl.a. kode robotter og undersøge sensorer, trafiksikkerhed og etiske dilemmaer ved ny teknologi.
Eleverne får fagligt indblik i:
- Hvad er en selvkørende bil, og hvordan kategoriseres biler ift. graden af autonomi.
- Hvad er de hyppigste årsager til uheld i Danmark i dag.
- Hvad er sensorer, og hvordan kodes de ud fra en input/output forståelse.
- Hvordan kan selvkørende biler øger trafiksikkerhed.
- De etiske implikationer af at indføre selvkørende biler på vejene.
- Hvordan kan en robot kodes til at følge en given rute.
Autopilot består af et LIFE Kit med materialer til at gennemføre forløbets øvelser. LIFE Kittet booker du her på siden, og vi leverer og afhenter kittet på din skole. Du kan som naturfagslærer orientere dig om forløbet i vores lærervejledning på vores digitale undervisningsplatform.
Autopilot bookes på www.LIFE.dk