SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Fritidsvejlederne besøger klassen og taler med eleverne om, hvad et aktivt fritidsliv og deltagelse i et fællesskab kan betyde for deres trivsel.
Vi går i dialog med eleverne om, hvilke muligheder de har og præsenterer dem for nogle af alle de aktiviteter, man kan gå til i Viborg Kommune.
Undervejs i dialogen kommer vi ind på fritidslivets betydning. I samarbejde med eleverne kortlægger vi de aktiviteter, der er i lokalområdet, og vi laver en workshop om, hvilke muligheder der findes i forvejen, og hvilke gode idéer og ønsker de har til nye fritidsaktiviteter.
Mange af de erfaringer og oplevelser, man får til sin fritidsaktivitet, kan bruges som løftestang i andre af livets arenaer.
Forskningen siger, at der på mellemtrinnet er en tendens til, at flere børn helt stopper med at gå til noget i deres fritid.
Derfor vil vi som fritidsvejledere øge deres opmærksomhed på, hvad et aktivt fritidsliv kan gøre for dem, så flere børn får lys i øjnene.
Der er nemlig god grund til at fastholde børn og unge i et aktivt fritidsliv. Forskningen viser, at det kan være med til at:
• forbedre deres skolepræstationer
• øge deres selvtillid og selvværd
• styrke deres netværk
• øge deres trivsel og forebygge stresssymptomer
• styrke deres sproglige udvikling og udvide forståelsen for samfundets normer og uskrevne spilleregler
Eksempler fra Fælles Mål:
Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab.
Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer.
Idræt, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv.
Fritidsvejlederne holder et oplæg om, hvilke muligheder der er i kommunen. Efterfølgende afvikles der en workshop på klasseniveau, hvor eleverne skal arbejde med fritidsliv, fællesskaber og foreningsliv.
Klassens lærer er til stede til workshopsdelen, så der efterfølgende kan arbejdes videre med klassens fællesskab og fritidsaktiviteter.
Ingen forberedelse nødvendig. Fritidsvejlederne medbringer det materiale, der skal bruges i forløbet.
For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forløbet foregår på jeres skole.
Oplægget holdes gerne for flere klasser ad gangen. Den efterfølgende workshop holdes for en enkelt klasse.
Forløbet varer 1 - 2 lektioner afhængigt af gruppens/klassens størrelse.
I tilmelder jer ved henvendelse til Fritidsvejlederne:
Chandra Anna Larsen
Tlf. 4193 3411
Mail: cl1@viborg.dk
Martin Malthesen Elgaard
Tlf. 4193 3412
Mail: mame@viborg.dk