Navn
Forebyggelsesteamet
Indsendt af den
Varighed
2.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Alineas idrætsportal: Samarbejde i idræt
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Titel
Forløb på Alineas idrætsportal: Det sunde liv
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Titel
Forløb på Alineas idrætsportal: Idrætskultur og relationer
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Titel
Tværfagligt forløb på Alineas kristendomskundskab-, samfundsfags- og historieportal: Vores fælles dannelse
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Fritidsvejlederne besøger klassen og taler med eleverne om, hvad et aktivt fritidsliv og deltagelse i et fællesskab kan betyde for deres trivsel.
Vi går i dialog med eleverne om, hvilke muligheder de har og præsenterer dem for nogle af alle de aktiviteter, man kan gå til i Viborg Kommune. 

Undervejs i dialogen kommer vi ind på fritidslivets betydning. I samarbejde med eleverne kortlægger vi de aktiviteter, der er i lokalområdet, og vi laver en workshop om, hvilke muligheder der findes i forvejen, og hvilke gode idéer og ønsker de har til nye fritidsaktiviteter.

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Tilmeldingsfrist
Verdensmål
Pris
Enhed
Formål

Mange af de erfaringer og oplevelser, man får til sin fritidsaktivitet, kan bruges som løftestang i andre af livets arenaer.
Forskningen siger, at der på mellemtrinnet er en tendens til, at flere børn helt stopper med at gå til noget i deres fritid.
Derfor vil vi som fritidsvejledere øge deres opmærksomhed på, hvad et aktivt fritidsliv kan gøre for dem, så flere børn får lys i øjnene.

Der er nemlig god grund til at fastholde børn og unge i et aktivt fritidsliv. Forskningen viser, at det kan være med til at:
• forbedre deres skolepræstationer
• øge deres selvtillid og selvværd
• styrke deres netværk
• øge deres trivsel og forebygge stresssymptomer
• styrke deres sproglige udvikling og udvide forståelsen for samfundets normer og uskrevne spilleregler

 

Eksempler fra Fælles Mål:

Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.

Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab.

Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer.

Idræt, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv.

Aktiviteter

Fritidsvejlederne holder et oplæg om, hvilke muligheder der er i kommunen. Efterfølgende afvikles der en workshop på klasseniveau, hvor eleverne skal arbejde med fritidsliv, fællesskaber og foreningsliv.

Klassens lærer er til stede til workshopsdelen, så der efterfølgende kan arbejdes videre med klassens fællesskab og fritidsaktiviteter. 

Forberedelse

Ingen forberedelse nødvendig. Fritidsvejlederne medbringer det materiale, der skal bruges i forløbet.

Efterbehandling

For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Sted

Forløbet foregår på jeres skole.

Beskrivelse til antal

Oplægget holdes gerne for flere klasser ad gangen. Den efterfølgende workshop holdes for en enkelt klasse.

Beskrivelse til varighed

Forløbet varer 1 - 2 lektioner afhængigt af gruppens/klassens størrelse.

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

I tilmelder jer ved henvendelse til Fritidsvejlederne: 

Chandra Anna Larsen 
Tlf. 4193 3411
Mail: cl1@viborg.dk

Martin Malthesen Elgaard
Tlf. 4193 3412
Mail: mame@viborg.dk

 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
30
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner