Bæredygtighedsdilemmaer omkring boligen

Navn
Grønne Sammen

Bygge, etablere og indrette sin egen bolig - det lyder spændende!

Men der er også mange svære valg at træffe i en byggeproces, og de kan have stor betydning i forhold til bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål.

I dette forløb oplever eleverne, hvordan verdensmål og bæredygtighed spiller ind, når man etablerer og indretter sin bolig ved at træffe vanskelige beslutninger i form af et dilemmaspil.

Fremtidens bil hos Lindholm Biler

Navn
Grønne Sammen

ENERGIOMSÆTNING og MILJØBELASTNING er nøgleordene i dette spændende forløb, hvor I også møder virksomheden Lindholm Biler.

Der er stadig langt flest benzin- og dieselbiler i Danmark, men nye teknologier som elbiler, brintbiler og hybridbiler er blevet mere almindelige. Det skyldes, at teknologierne er bedre og billigere end tidligere, men også hvordan de påvirker miljø og klima har gjort dem til interessante alternativer.

Grobund - Stof til eftertanke

Navn
Grønne Sammen

Vidste I, at Viborg huser et mere bæredygtigt tøjmærke?
Firmaet hedder Grobund, og dem kan I møde i dette forløb.

Samtidigt får I kendskab til tekstilindustrien, dens klimabelastning og påvirkning på produktionsland og -medarbejdere gennem arbejdet med undervisningsmaterialet 'I en tynd tråd', som også giver eleverne stof til eftertanke i forhold til deres rolle som forbrugere.
Undervisningsmaterialet er udviklet af Laban Stories i samarbejde med Udenrigsministeriets Oplysningspulje og LB Fonden.

Rundvisning: Fremtidsmennesket

Navn
Naturhistorisk Museum

Kom med på opdagelse i museets nyeste særudstilling, Fremtidsmennesket!

Året er 2035, og vilde teknologier er blevet hverdag: Du kan klone dine kæledyr, ændre dit udseende, fikse dit humør med et hjerneimplantat, og finde den perfekte partner med AI.

I dette forløb kommer eleverne med på en rundvisning i udstillingen, hvor de får chancen for at afprøve seks forskellige teknologier. 

Rundvisning: Fremtidsmennesket

Navn
Naturhistorisk Museum

Kom med på opdagelse i museets nyeste særudstilling, Fremtidsmennesket!

Året er 2035, og vilde teknologier er blevet hverdag: Du kan klone dine kæledyr, ændre dit udseende, fikse dit humør med et hjerneimplantat, og finde den perfekte partner med AI.

I dette forløb kommer eleverne med på en rundvisning i udstillingen, hvor de får chancen for at afprøve seks forskellige teknologier. 

Fast fashion | HHX | 4,5 timer

Navn
Skive College
  • Hvad er fast fashion?
  • Er kvantitet i tøj vigtigere end tøjkvalitet?
  • Skal miljø og arbejdsvilkår tænkes ind i fast fashion?
  • Hvad med børnearbejdet?
  • Handler du også meget på Shein?
  • Kan det overhovedet være ansvarligt at støtte ”fast
    fashion” virksomheder?

Kunne du tænke dig at få svar på et eller flere af de ovenstående spørgsmål?

I valgfaget om ”fast fashion” kigger vi på relevante eksempler om ”fast fashion” fra den engelsktalende verden, og hvordan man skal læse og fortolke korte engelske tekster.

Fast fashion | HHX | 3 timer

Navn
Skive College
  • Hvad er fast fashion?
  • Er kvantitet i tøj vigtigere end tøjkvalitet?
  • Skal miljø og arbejdsvilkår tænkes ind i fast fashion?
  • Hvad med børnearbejdet?
  • Handler du også meget på Shein?
  • Kan det overhovedet være ansvarligt at støtte ”fast
    fashion” virksomheder?

Kunne du tænke dig at få svar på et eller flere af de ovenstående spørgsmål?

I valgfaget om ”fast fashion” kigger vi på relevante eksempler om ”fast fashion” fra den engelsktalende verden, og hvordan man skal læse og fortolke korte engelske tekster.

Håndværk og design | HTX | 5 timer

Navn
Skive College

I får mulighed for at arbejde med professionelle værktøjer fra Adobe og lærer, hvordan I kan lave jeres helt eget logo. I får idéer til, hvordan I kan løse problemer med kreativt design.

I lærer at bruge computeren på en ny måde og I får en bedre forståelse for teknologi. Alle kan være med og vi hjælper hinanden undervejs.

Håndværk og design | HTX | 2,5 timer

Navn
Skive College

I får mulighed for at arbejde med professionelle værktøjer fra Adobe og lærer, hvordan I kan lave jeres helt eget logo. I får idéer til, hvordan I kan løse problemer med kreativt design.

I lærer at bruge computeren på en ny måde og I får en bedre forståelse for teknologi. Alle kan være med og vi hjælper hinanden undervejs.

  • Skitsering samt digital detaljeret realisering
  • Klasseundervisning
    Fælles oplæg og redskabsintroduktion
    Gruppearbejde
  • Adobe Illustrator
  • Adobe photoshop
  • FIRE-modellen