Landskabet ved Vadehavet har sit eget særprægede udtryk - det flade land, hvor himlen fylder meget.
Lad eleverne male landskabsbilleder ved Vadehavet.
Billedkunst
Efter 2. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
- Tegning og grafik
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
- Maleri og collage
Hvis I ikke har arbejdet med ecoline eller akvarel tidligere, må dette introduceres. Ligesom eleverne skal vide, at de nu skal arbejde med dyrt kvalitetspapir.
Papiret klæbes op på en tegneplade med malertape.
Sørg for at eleverne sidder godt, så de kan sidde et stykke tid. Lad dem sidde i en afstand, hvor du let kan gå rundt og vejlede dem, men ikke tættere end at de kan få fred til at arbejde.
Lad eleverne vælge et motiv og lad dem begynde med at lave en let blyantskitse på papiret.
Former og skygger skitseres, og så skal der farvelægges.
Det er vigtigt at eleverne lærer ikke at overmale papiret. Lad det lette og hurtige skinne igennem.
Mal selv og vis hvordan buske, græs osv. kan males. Vis hvordan farven blandes i små mængder og hvordan små hurtige strøg kan blive til græsstrå i vinden, og store runde strøg kan blive til truende skyer.
Skaf følgende materialer
- Akvarelpapir i god kvalitet (225 g)
- Tegneplader
- Malertape
- Bløde blyanter
- Ecoline eller akvarelfarver
- Pensler
- Beholdere til vand
- Evt. bakke til farveblanding
- Karton til indramning
- Evt. bøgerne nævnt ovenfor
- Find et passende sted til udstilling
Hvis ikke I har mulighed for at komme til Vadehavet og male, kan I evt. hente inspiration i Marco Broddes akvareller (se arbejdsark), fotos og skitser fra tidligere besøg ved Vadehavet eller i bøger som:
”På Kanten af Vadehavet – Danske Kunstnere for Natur og Miljø besøger Esbjerg Kommune” Tekst af Marco Brodde, Esbjerg Kommune 2009.
”Vadehavshavsbilleder – natur og mennesker i et tidevandsområde” Palle Uhd Jepsen, Varde Museum 2000.
”Klitter, marks & vadehav – 18 kunstnere besøger Fanøs natur” Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg 2004.
Når billederne er tørre, indrammes de. Lav en gennemgang af alle billeder og giv positiv kritik. Udstil billederne på skolen og hold fernisering.
Minimum 4 lektioner