Matematik og madspild i supermarkedet
Skal dine elever have indblik i madspild i supermarkedet? Og bruge matematik i en virkelighedskontekst? Og have indsigt i nogle af de arbejdsopgaver, som er i supermarkedet?
I forløbet:
Hvad koster det og hvorfor står det der?
Skal dine elever (3.-4. kl.) have indblik i detailhandel og hvad man laver i et supermarked? Gennem forløbet for eleverne kendskab til varernes forskellige priser, og hvorfor prisen kan variere? De ser, hvordan varer placeres i en butik. De får indsigt i nogle af de jobfunktioner, der knytter sig til detailhandel. Og måske skal de besøge jeres lokale supermarked og møde nogle af butikkens medarbejdere?
Funders Verden - erhvervsliv
Funders Verden er et inspirationsværktøj designet af Forebyggelsesteamet til at gøre det let, sjovt og inspirerende for jer som undervisere at integrere Det Fælles Fundament i indskolingen.
Pap, plast og personer i butikken
Skal dine elever (0.-2. klasse) finde ud af hvor mælken kommer fra, hvordan den kommer i kartonen og ud i butikken? Skal de lære hvordan emballage ser ud (pap/plast), hvordan butikken håndterer pap og plast og hvem der arbejder i en butik? Og måske skal de også besøge jeres lokale supermarked.
Forløbet er et undervisningsmateriale, som I selv gennemfører og planlægger. I materialet er der en udførlig vejledning til hvordan I selv arrangerer et besøg i supermarkedet.
Undervisningsmaterialet består af:
TEST:Bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
Besøg Vils og se, hvordan der arbejdes med æredygtig udnyttelse af naturgrundlaget.
Vils Entreprenørforretning A/S udfører jord-, kloak-, belægnings- og anlægsarbejde i hele landet, og håndterer både store og små opgaver – fra lokale stier og legepladser til store infrastrukturprojekter.
Håndværk, træ og teknikker
Hvilke forskellige træteknikker bruger en snedkervirksomhed, når den skal formgive en spisestol eller producere lækre køkkenelementer i træ?
Hvem arbejder egentlig som snedker?
Hvilke opgaver har en snedker?
Og hvilke uddannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb til håndværk og design lærer eleverne blandt andet, hvilke forskellige træsorter der findes, og hvad man kan bruge dem til. De arbejder med træets åreretning, laver øvelser med sugerør, der illustrerer træets opbygning, og de afprøver, hvordan man kan bøje træ ved hjælp af damp.
TEST:Maskiner, robotter og teknologi med Vils
Besøg Vils og se, hvordan der arbejdes med store maskiner, robotter og teknologi.
Vils Entreprenørforretning A/S udfører jord-, kloak-, belægnings- og anlægsarbejde i hele landet, og håndterer både store og små opgaver – fra lokale stier og legepladser til store infrastrukturprojekter.
Minipraktik - planlæg selv
Skal dine elever i praktik i 6. eller 7. klasse og dermed få konkrete erfaringer med arbejdslivet? Her finder du materialer til selv at arrangere minipraktik for dine elever
Minipraktik er to sammenhængende dage, hvor eleverne er i praktik i parvis eller mindre grupper hos lokale virksomheder. Med Minipraktik får eleverne mulighed for at undersøge og få et indblik i arbejdslivet indenfor et bredt udvalg af fag og brancher - det kan inspirere eleverne til deres obligatoriske erhvervspraktik senere.
Alle har en plads -ordblindhed i arbejdslivet
Kan man få et job i Bilka, hvis man er ordblind?
JA!
Med dette forløb får eleverne indsigt i en organisation, hvor ordblindhed tænkes ind som en naturlig del af hverdagens praksis, og som ikke begrænser jobmulighederne eller karrieremulighederne.
Alle har en plads -ordblindhed i arbejdslivet
Kan man få et job i Bilka, hvis man er ordblind?
JA!
Med dette forløb får eleverne indsigt i en organisation, hvor ordblindhed tænkes ind som en naturlig del af hverdagens praksis, og som ikke begrænser jobmulighederne eller karrieremulighederne.