PRIMÆRT materiale
PRMÆRT materiale (mellemtrin)
PRIMÆRT materiale (valgfag)
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Hvilke forskellige træteknikker bruger en snedkervirksomhed, når den skal formgive en spisestol eller producere lækre køkkenelementer i træ?
Hvem arbejder egentlig som snedker?
Hvilke opgaver har en snedker?
Og hvilke uddannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb til håndværk og design lærer eleverne blandt andet, hvilke forskellige træsorter der findes, og hvad man kan bruge dem til. De arbejder med træets åreretning, laver øvelser med sugerør, der illustrerer træets opbygning, og de afprøver, hvordan man kan bøje træ ved hjælp af damp.
Undervejs i undervisningsforløbet besøger klassen Jørgen Sørensen tømre virksomhed, der i deres snedkerværksted arbejder med træ – og som kan gøre eleverne klogere på, hvordan de forskellige teknikker og træsorter bliver brugt, når der f.eks. skal produceres møbler, byggemateriale eller køkkenelementer på virksomhederne.
Formålet med forløbet er, at:
- eleverne lærer om forskellige typer af træ, træs egenskaber, og hvordan man kan bearbejde træ.
- eleverne oplever, hvordan en virksomhed arbejder med bearbejdning af træ, og præsenteres for forskellige typer af jobs, man kan have indenfor branchen
Eksempler fra Fælles Mål:
Håndværk og design, mellemtrin
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materiale', hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
Håndværk og design, valgfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materiale', hvor eleven kan selvstændigt forarbejde mangeartede materialer i forhold til produktets funktion og udtryk.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og maskiner til forarbejdning af materialer.
Uddannelse og job, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
Uddannelse og job, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
Dette forløb starter med forberedende undervisning, som klassens egen lærer forestår ud fra vejledningen herunder.
Herefter besøger I Jørgen Sørensen tømrevirksomhed. Her vil eleverne opleve, hvordan de teknikker, de har lært i klasseværelset, anvendes i den virkelige verden. De vil få et indblik i træets rejse fra skov til færdigt produkt – og ser, hvordan deres nye færdigheder bruges i praksis.
Hands-on aktiviteterne hos virksomhederne kunne være:
- Eleverne får små træklodser, som de kan file, slibe, bore hul i og montere en nøgleringsring på
- Eleverne får et lille emne (f.eks. ovenstående nøglering eller en smørknivskåret på forhånd af værkstedet) og sliber det glat, derefter oliebehandler.
- Eleverne laver hver én lille kvadrat af træ (sliber og evt. dekoreret med brændepen eller maling). Til sidst samles de til én plade.
(ovenstående evt. som stationsarbejde)
Aftal mere konkret med firmaet.
...går du og klassen med helt andre snedkerdrømme eller ønsker I at kombinere dette forløb med et andet byggeforløb?
Kontakt da firmaet og hør om mulighederne.
Som forberedelse skal I både undersøge noget om Tømrefirmaet Jørgen Sørensen som virksomhed, noget om snedkerfaget og noget om træ.
(Link og materiale findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden)
1) Tømrefirmaet Jørgen Sørensen som virksomhed:
Som elevforberedelse undersøges først arbejdspladsen og så medarbejdernes uddannelse.
Ud fra arbejdspladsens navn, Tømrefirmaet Jørgen Sørensen og deres hjemmeside.
- Hvad tror I, at arbejdspladsen laver?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde hos Tømrefirmaet Jørgen Sørensen?
2) Se videoen 'Bygningssnedker - Det fede ved mit fag'.
- Fik I noget nyt at vide om det at være snedker?
- Hvad overraskede jer mest?
3) Træ som fagligt tema:
Arbejd med træ ud fra forløbet 'Håndværk, træ og teknikker' (mellemtrin) / 'Finérens finesse´(valgfag).
- links til ovenstående materialer findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.
4) Ekstra:
Der er flere relevante temaer på Alinea HD fagportal som med fordel kan bruges:
- Byg et mockop af pap
- Bordkort i 3D
- "Sav" my name
- links findes som SEKUNDÆRT materiale længere nede på siden.
Drøft på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under besøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på arbejdspladsen kunne I genkende fra skolen?
- Er der jobfunktioner og uddannelsesmuligheder, I hver især er blevet nysgerrige på?
- Færdiggørelse af træprodukt og præsentation
Der afsættes 2 timer til besøget hos Tømrefirmaet Jørgen Sørensen.
Det samlede forløb udgør ca. 11 lektioner - alt efter lokal tilpasning
Tag kontakt til Mette Krogh hos JØRGEN SØRENSEN og aftal nærmere.