Navn
Vils Entreprenørforretning A/S
Indsendt af den
Varighed
2.00
Billede
Materialer
Titel
Forløb på Xplores fællesfagligeportal: Fremtidens bæredygtige produktion
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Titel
Forløb fra Naturvidenskabernes Hus: Byg bæredygtigt
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Forløb på Xplores naturfaglige portaler for 7. klasse: Den livgivende jord
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Den livgivende jord - Geografi

Den livgivende jord - Biologi

Den livgivende jord - Fysik/kemi

Fil
Titel
Tjek på besøget
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Undersøg virksomheden
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

PRIMÆRT materiale

Titel
Rasmus Brohave: Hvad kan jeg blive
Visning på kort
Vis udbyderadresse

Besøg Vils og se, hvordan der arbejdes med æredygtig udnyttelse af naturgrundlaget.

Vils Entreprenørforretning A/S udfører jord-, kloak-, belægnings- og anlægsarbejde i hele landet, og håndterer både store og små opgaver – fra lokale stier og legepladser til store infrastrukturprojekter.

Vils’ arbejde rummer mange oplagte undervisningskoblinger: Jordbund og dræning, bæredygtighed i byggeprocesser, maskinteknologi og samspillet mellem natur og menneskeskabte strukturer, og besøget giver eleverne et klart billede af, hvordan teori fra klasseværelset bliver til praksis i den virkelige verden.

Dette forløb er tiltænkt naturfaglig undervisningen i udskolingen, og besøget hos Vils understøttes fagligt af undervisningsmateriale fra Xplore og Naturvidenskabernes hus.

Gratis
Ja
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Pris
Enhed
Ansøgningsknap
Søg om refusion af transport
Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne:

  • får en praksisorienteret vinkel på naturfaglig undervisningen
  • undersøger og møder en lokalt forankret virksomhed
  • møder forskellige, fremtidige jobmuligheder

 

Eksempler fra Fælles Mål:

Geografi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.

Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv, hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.

Aktiviteter

Forløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens egen lærer forestår undervisnings ud fra et af Xplores/NVHs undervisningsforløb.

Undervejs eller som afslutning på undervisningsforløbet besøges Vils, hvor eleverne i hold får lov til at opleve, hvordan Vils arbjeder med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget og forsøger at optimere deres arbejdsgange mhp. en mere bæredygtig produktion.

Program for besøget:

  • Fælles velkomst og introduktion ved (???? navn ???) - herunder, hvilken rolle kal spiller i produktion og arbejdsgange hos Vils 
  • Hold 1 regner på, hvad Vils ville spare i udledt CO2 ved at udvinde kalk fra undergrunden onsite - frem for at køre frem og tilbage.  i (??? konferencelokalet ???) - NB! her forbereder Vils en case
    Hold 2 går ud og ser på, hvordan Vils bruger maskiner til at udvinde kalk onsite. (ville man kunne måle på jorden før og efter???)
  • Holdene bytter aktivitet
  • Alle samles - mulighed for spørgsmål
  • Farvel og tak
Forberedelse

Undervis din klasse ud fra et af følgende undervisningsforløb:


Kontakt Vils for konkret aftale om tidspunkt og nærmere aftale for det faglige fokus. Desuden forventningsafstemmes med virksomheden med udgangspunkt i 'Tjek på besøget'.


Arbejde desuden med virksomheden udfra følgende punkter (Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden'):

1) Ud fra virksomhedens navn, Vils,

  • Hvad tror I, at virksomheden laver? 
  • Hvilke jobfunktioner tror I, at I møder på virksomheden? 
  • Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde på virksomheden? 

2) Undersøg virksomhedens hjemmeside: Vils Entreprenørforretning A/S | Bygge, anlægs - og beton arbejder

  • Hvad beskæftiger virksomheden sig med?
  • Hvem er virksomhedens målgruppe?
  • Hvilke stillingsbetegnelser/ansvarsområder har medarbejderne på virksomheden?
     

Som ekstraaktivitet, kan eleverne se Rasmus Brohaves 'Hvad kan blive?"-videoer om struktører og maskinmestre. Find link længere nede på siden som SEKUNDÆRT materiale.

Efterbehandling

Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden' drøftes på klassen (evt. først i grupper):

  • Hvad overraskede jer mest under virksomhedsbesøget? Nævn tre ting. 
  • Hvilke faglige emner eller fag på virksomheden kunne I genkende fra skolen? 

Afslut forløbet med opsamling og evaluering på, hvad det gør ved læring i klasselokalet, når den kobles til virkelighed.

Beskrivelse til antal

Én klasse

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til ........

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Antal
28
Skjul kontaktformular
Tilsluttet
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner