PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Besøg Vils og se, hvordan der arbejdes med æredygtig udnyttelse af naturgrundlaget.
Vils Entreprenørforretning A/S udfører jord-, kloak-, belægnings- og anlægsarbejde i hele landet, og håndterer både store og små opgaver – fra lokale stier og legepladser til store infrastrukturprojekter.
Vils’ arbejde rummer mange oplagte undervisningskoblinger: Jordbund og dræning, bæredygtighed i byggeprocesser, maskinteknologi og samspillet mellem natur og menneskeskabte strukturer, og besøget giver eleverne et klart billede af, hvordan teori fra klasseværelset bliver til praksis i den virkelige verden.
Dette forløb er tiltænkt naturfaglig undervisningen i udskolingen, og besøget hos Vils understøttes fagligt af undervisningsmateriale fra Xplore og Naturvidenskabernes hus.
Formålet med forløbet er, at eleverne:
- får en praksisorienteret vinkel på naturfaglig undervisningen
- undersøger og møder en lokalt forankret virksomhed
- møder forskellige, fremtidige jobmuligheder
Eksempler fra Fælles Mål:
Geografi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'pespektivering', hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv, hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
Forløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens egen lærer forestår undervisnings ud fra et af Xplores/NVHs undervisningsforløb.
Undervejs eller som afslutning på undervisningsforløbet besøges Vils, hvor eleverne i hold får lov til at opleve, hvordan Vils arbjeder med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget og forsøger at optimere deres arbejdsgange mhp. en mere bæredygtig produktion.
Program for besøget:
- Fælles velkomst og introduktion ved (???? navn ???) - herunder, hvilken rolle kal spiller i produktion og arbejdsgange hos Vils
- Hold 1 regner på, hvad Vils ville spare i udledt CO2 ved at udvinde kalk fra undergrunden onsite - frem for at køre frem og tilbage. i (??? konferencelokalet ???) - NB! her forbereder Vils en case
Hold 2 går ud og ser på, hvordan Vils bruger maskiner til at udvinde kalk onsite. (ville man kunne måle på jorden før og efter???) - Holdene bytter aktivitet
- Alle samles - mulighed for spørgsmål
- Farvel og tak
Undervis din klasse ud fra et af følgende undervisningsforløb:
- Fremtidens bæredygtige produktion (Xplore Fællesfagligt 7.-9. kl.)
- Byg bæredygtigt (Naturvidenskabernes Hus, 7.-9. kl.)
- Den livgivende Jord (forløbet findes på både Xplores geografi-, biologi- og fysik/kemiportal)
Kontakt Vils for konkret aftale om tidspunkt og nærmere aftale for det faglige fokus. Desuden forventningsafstemmes med virksomheden med udgangspunkt i 'Tjek på besøget'.
Arbejde desuden med virksomheden udfra følgende punkter (Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden'):
1) Ud fra virksomhedens navn, Vils,
- Hvad tror I, at virksomheden laver?
- Hvilke jobfunktioner tror I, at I møder på virksomheden?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde på virksomheden?
2) Undersøg virksomhedens hjemmeside: Vils Entreprenørforretning A/S | Bygge, anlægs - og beton arbejder
- Hvad beskæftiger virksomheden sig med?
- Hvem er virksomhedens målgruppe?
- Hvilke stillingsbetegnelser/ansvarsområder har medarbejderne på virksomheden?
Som ekstraaktivitet, kan eleverne se Rasmus Brohaves 'Hvad kan blive?"-videoer om struktører og maskinmestre. Find link længere nede på siden som SEKUNDÆRT materiale.
Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden' drøftes på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under virksomhedsbesøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på virksomheden kunne I genkende fra skolen?
Afslut forløbet med opsamling og evaluering på, hvad det gør ved læring i klasselokalet, når den kobles til virkelighed.
Én klasse
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til ........