PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Besøg Vils og se, hvordan der arbejdes med store maskiner, robotter og teknologi.
Vils Entreprenørforretning A/S udfører jord-, kloak-, belægnings- og anlægsarbejde i hele landet, og håndterer både store og små opgaver – fra lokale stier og legepladser til store infrastrukturprojekter.
Vils’ arbejde rummer mange oplagte undervisningskoblinger: Jordbund og dræning, bæredygtighed i byggeprocesser, maskinteknologi og samspillet mellem natur og menneskeskabte strukturer, og besøget giver eleverne et klart billede af, hvordan teori fra klasseværelset bliver til praksis i den virkelige verden.
Dette forløb er tiltænkt N/T-undervisningen, og besøget hos Vils understøttes fagligt af undervisningsmateriale fra Xplore, som omhandler maskiner, robotter eller teknologi.
Formålet med forløbet er, at eleverne:
- får en praksisorienteret vinkel på N/T-undervisningen
- undersøger og møder en lokalt forankret virksomhed
- møder forskellige, fremtidige jobmuligheder
Eksempler fra Fælles Mål:
N/T efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
N/T efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
N/T efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
Uddannelse og job, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv, hvor eleven kan beskrive forskellige typer arbejde og arbejdsformer.
Uddannelse og job, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv, hvor eleven kan beskrive sammenhænge mellem job, arbejdsliv og fritidsliv.
Forløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens egen N/T-lærer forestår undervisnings ud fra et af Xplores undervisningsforløb.
Undervejs eller som afslutning på undervisningsforløbet besøges Vils, hvor eleverne i hold får lov til at opleve, hvordan Vils bruger maskiner, og så skal de selv prøve kræfter med programmering.
Program for besøget:
- Fælles velkomst og introduktion ved (???? navn ???)
- Hold 1 forsøger sig med programmering i (??? konferencelokalet ???), mens hold 2 går ud og ser på maskiner og/eller prøver kræfter med rørlægning i sandkassen.
- Holdene bytter aktivitet
- Alle samles - mulighed for spørgsmål
- Farvel og tak
Undervis din klasse ud fra et af følgende undervisningsforløb:
- Mennesker og maskiner (N/T, 2. klasse)
- Mennesker og robotter (N/T, 4. klasse)
- Mennesker og teknologi (N/T, 6. klasse)
Kontakt Vils for konkret aftale om tidspunkt og nærmere aftale for det faglige fokus. Desuden forventningsafstemmes med virksomheden med udgangspunkt i 'Tjek på besøget'.
Arbejde desuden med virksomheden udfra følgende punkter (Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden'):
1) Ud fra virksomhedens navn, Vils,
- Hvad tror I, at virksomheden laver?
- Hvilke jobfunktioner tror I, at I møder på virksomheden?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde på virksomheden?
2) Undersøg virksomhedens hjemmeside: Vils Entreprenørforretning A/S | Bygge, anlægs - og beton arbejder
- Hvad beskæftiger virksomheden sig med?
- Hvem er virksomhedens målgruppe?
- Hvilke stillingsbetegnelser/ansvarsområder har medarbejderne på virksomheden?
Som ekstraaktivitet, kan eleverne se Rasmus Brohaves 'Hvad kan blive?"-videoer om struktører og maskinmestre. Find link længere nede på siden som SEKUNDÆRT materiale.
Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden' drøftes på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under virksomhedsbesøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på virksomheden kunne I genkende fra skolen?
Afslut forløbet med opsamling og evaluering på, hvad det gør ved læring i klasselokalet, når den kobles til virkelighed.
Én klasse
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til ........