Udvikl samfundet sammen med Arkil

Navn
AALskills

Arkil bygger fremtidens infrastruktur. Vi bygger broer, lægger kabler og skaber forbindelse. Vi renser den forurenede jord, bygger kloakker og leverer et renere miljø. Vi anlægger fra grunden, bygger fundamenterne, etablerer havne, producerer asfalten og baner vejen frem. Medarbejderne hos Arkil passer også på vejen, når den er bygget og bevarer dens høje standard. Vores motto er ”Kvalitet til tiden”.

Smag, Shake & Show

Navn
AALskills

Prøv kokke- og tjenertricks for en dag
Har du lyst til at lave de sprødeste fritter, shake farverige drinks eller sætte ild til en dessert? På Techcollege kan du prøve de tricks, der får en rigtig kok eller tjener til at se sej ud. Du vælger én workshop, får en rundvisning og slutter af med noget lækkert at spise.

Det blir' ikke nemmere:

  1. Vælg et tidspunkt
  2. Vælg en workshop (der kan vælges én workshop/billet pr. klasse)
  3. Bliv hentet og returneret på skolen i bus

Hvad koster det og hvorfor står det der?

Navn
Erhvervsplaymaker Christina Højlund

Skal dine elever (3.-4. kl.) have indblik i detailhandel og hvad man laver i et supermarked? Gennem forløbet for eleverne kendskab til varernes forskellige priser, og hvorfor prisen kan variere? De ser, hvordan varer placeres i en butik. De får indsigt i nogle af de jobfunktioner, der knytter sig til detailhandel. Og måske skal de besøge jeres lokale supermarked og møde nogle af butikkens medarbejdere?

Hvad laver en præst?

Navn
Skive Kirke

Lad dine elever bliver klogere på, hvad præsten laver, når han eller hun ikke står på prædikestolen om søndagen.

Præsten fortæller om sine mange forskellige arbejdsopgaver. Både dem, der foregår i kirken og de opgaver, som foregår hjemme i stuen hos et menneske i sognet eller på et plejehjem.

Hvordan forbereder præsten en gudstjeneste? Hvordan undgår præsten at græde ved en begravelse? Og er det rigtigt, at man kan fortælle en præst selv den dybeste hemmelighed, fordi præsten ikke må fortælle den til nogen?

Pap, plast og personer i butikken

Navn
Erhvervsplaymaker Christina Højlund

Skal dine elever (0.-2. klasse) finde ud af hvor mælken kommer fra, hvordan den kommer i kartonen og ud i butikken? Skal de lære hvordan emballage ser ud (pap/plast), hvordan butikken håndterer pap og plast og hvem der arbejder i en butik? Og måske skal de også besøge jeres lokale supermarked.

Forløbet er et undervisningsmateriale, som I selv gennemfører og planlægger. I materialet er der en udførlig vejledning til hvordan I selv arrangerer et besøg i supermarkedet. 

Undervisningsmaterialet består af: 

Klimatilpasning i Viborg

Navn
Grønne Sammen

I dette forløb skal vi undersøge, hvad der sker med nedbør i naturen?
Regnvand og sne, overfladevand, grundvand, vejr, vandets kredsløb. Med andre ord vil vi undersøge hvordan vand arbejder i naturen og vores byer.

En del af forløbet er at besøge et lokalt klimatilpasningsområder for at forstå, hvordan Viborg Kommune arbejder med klimatilpasning med lokal afledning af regnvand.