Navn
Forebyggelsesteamet
Indsendt af den
Varighed
75.00
Billede
Materialer
Titel
Læs mere om fritidsjobindsatsen i Viborg Kommune på Forebyggelsesteamets hjemmeside
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Modtagerettet kommunikation
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

NB! Forløbet er tiltænkt 10. klasse, men kan tilrettes.

Titel
Forløb på Gyldendals danskportal: Skriv en ansøgning
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

NB! Forløbet er tiltænkt 10. klasse, men kan tilrettes.

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Arbejdsmarked
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Titel
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Privatøkonomi: Penge ind – penge ud
Download tekst / Link tekst
Gå til materiale
Beskrivelse

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Visning på kort
Ingen adresse/Vis ikke på kort

Fritidsjob - ja tak!

Dine elever bliver klædt på til at kunne søge fritidsjob, og lærer hvad det vil sige at formulere en motiveret ansøgning.

Gratis
Ja
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Tilmeldingsfrist
Verdensmål
Pris
Enhed
Målgruppe
Formål

Fritidsjob betyder noget. Det ved vi af erfaring gennem de seneste års arbejde med unge og fritidsjob i Viborg Kommune, og vi ved det på baggrund af flere undersøgelser, der alle peger i samme retning: Fritidsjob kan øge unges selvstændighed, selvværd og ansvarsfølelse, og det kan udvikle deres sociale kompetencer og chancelighed. Blandt andet.

Derfor kan alle 8. klasseelever lære, hvordan man søger et fritidsjob, de udformer en ansøgning, og de får viden om, hvor de kan søge job og om regler på området.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Uddannelse & Job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere. Med særligt fokus på 'arbejdsvilkår'.

Dansk - der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.

Aktiviteter

Besøget starter med et kort oplæg om betydningen af et fritidsjob samt regler og en snak om, hvordan man søger et job. 

Næste del er en workshop, hvor eleverne selv formulerer en ansøgning. 

Fritidsjobvejleder står for oplæg og ansøgningsworkshop, mens en lærer understøtter i klassen. Fritidsjobambassadøren på skolen stiller sig til rådighed ift. at arrangere et tidspunkt for workshoppen. 

Forberedelse

Der er ikke behov for forberedelse for eleverne. Tag eventuelt en snak på klassen om deres erfaringer med og tanker om fritidsjob. 

Som lærer må du gerne overveje, om du udelukkende ønsker 30 minutters kollektivt oplæg om fritidsjobbets betydning eller den udvidede version med en ansøgningsworkshop af 75 minutters varighed.

Efterbehandling

Workshoppen kan ses i sammenhæng med øvrige lifeskills. 

Men I kan vælge at arbejde videre med det, f.eks. i dansk ift. appelformer og modtagerrettet kommunikation eller i sammenhæng med samfundsfag og en snak om lønsedler, skat mv. 

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Sted

Forløbet foregår på jeres skole.

Beskrivelse til antal

Enten en klasse eller en hel årgang.

Yderligere oplysninger til periode

Primært forår. 

Beskrivelse til varighed

Oplæg: 30 minutter. 

Oplæg inklusive workshop: 75 minutter. 

Beskrivelse af tilmeldingsproceduren

I tilmelder jer via fritidsjobambassadøren på jeres skole. 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Antal
60
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Kommunale institutioner