SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
NB! Forløbet er tiltænkt 10. klasse, men kan tilrettes.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
NB! Forløbet er tiltænkt 10. klasse, men kan tilrettes.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Fritidsjob - ja tak!
Dine elever bliver klædt på til at kunne søge fritidsjob, og lærer hvad det vil sige at formulere en motiveret ansøgning.
Fritidsjob betyder noget. Det ved vi af erfaring gennem de seneste års arbejde med unge og fritidsjob i Viborg Kommune, og vi ved det på baggrund af flere undersøgelser, der alle peger i samme retning: Fritidsjob kan øge unges selvstændighed, selvværd og ansvarsfølelse, og det kan udvikle deres sociale kompetencer og chancelighed. Blandt andet.
Derfor kan alle 8. klasseelever lære, hvordan man søger et fritidsjob, de udformer en ansøgning, og de får viden om, hvor de kan søge job og om regler på området.
Eksempler fra Fælles Mål:
Uddannelse & Job - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere. Med særligt fokus på 'arbejdsvilkår'.
Dansk - der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Besøget starter med et kort oplæg om betydningen af et fritidsjob samt regler og en snak om, hvordan man søger et job.
Næste del er en workshop, hvor eleverne selv formulerer en ansøgning.
Fritidsjobvejleder står for oplæg og ansøgningsworkshop, mens en lærer understøtter i klassen. Fritidsjobambassadøren på skolen stiller sig til rådighed ift. at arrangere et tidspunkt for workshoppen.
Der er ikke behov for forberedelse for eleverne. Tag eventuelt en snak på klassen om deres erfaringer med og tanker om fritidsjob.
Som lærer må du gerne overveje, om du udelukkende ønsker 30 minutters kollektivt oplæg om fritidsjobbets betydning eller den udvidede version med en ansøgningsworkshop af 75 minutters varighed.
Workshoppen kan ses i sammenhæng med øvrige lifeskills.
Men I kan vælge at arbejde videre med det, f.eks. i dansk ift. appelformer og modtagerrettet kommunikation eller i sammenhæng med samfundsfag og en snak om lønsedler, skat mv.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Forløbet foregår på jeres skole.
Enten en klasse eller en hel årgang.
Primært forår.
Oplæg: 30 minutter.
Oplæg inklusive workshop: 75 minutter.
I tilmelder jer via fritidsjobambassadøren på jeres skole.