Langli - en ø i Vadehavet - et storylineforløb

Navn
MitVadehav

I et storylineinspireret forløb, arbejder eleverne med vadehavsøen Langli og livet på øen.
Det historiske perspektiv er i fokus og kilder inddrages og bearbejdes undervejs. 

Vi har taget afsæt i tankerne fra storylinemetoden, som i ”Storylinebogen” af Cæcilie Fankenberg og Erik Håkonsson, Kroghs Forlag defineres som:

'Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor det karakteristiske er, at undervisningen ikke kredser om et central emne, men er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline.'

Kvadratmeteren

Navn
MitVadehav

Som udgangspunkt ser vadefladen helt død ud, men kigger man nærmere efter og graver lidt ned i sandet, vrimler det med liv.
Men hvor mange dyr er der egentlig på en kvadratmeter?

Gennem en øvelse hjemme i klassen sammelignes genkendelige ting fra hverdagen med Vadehavets dyreliv.

 

Læs Vadehavet på tværs

Navn
MitVadehav

Læs bogen "Vadehavet på tværs". 

Bogen kan i 7.-8. klasse bruges som en introduktion til emnet. På MitVadehav findes der mange tilhørende opgaver til de enkelte temaer. Brug søgefunktionen til at finde frem til dem, der er relevante for jer. 
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.

 

Plast i Vadehavet

Navn
MitVadehav

De fleste elever har hørt om plastproblematikker i verdenshavene, men hvordan står det egentlig til i Vadehavet? 

I denne opgave sættes der fokus på plast i Vadehavet ud fra en præmis om, at eleverne aktivt skal bidrage til FN's Verdensmål, navnlig i denne sammenhæng Verdensmål 14.1:

Inden 2025 skal alle former for havforurening forhindres og væsentligt reduceres, især forurening forårsaget af landbaserede aktiviteter, herunder havaffald og forurening med næringsstoffer. 

Er det blevet opfyldt? Hvad er status?