Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede

I et storylineinspireret forløb, arbejder eleverne med vadehavsøen Langli og livet på øen.
Det historiske perspektiv er i fokus og kilder inddrages og bearbejdes undervejs. 

Vi har taget afsæt i tankerne fra storylinemetoden, som i ”Storylinebogen” af Cæcilie Fankenberg og Erik Håkonsson, Kroghs Forlag defineres som:

'Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor det karakteristiske er, at undervisningen ikke kredser om et central emne, men er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline.'

Eleverne bliver ikke belært, men udfordret. De lærer i en oplevelsespræget tilgang ved at opdage, reflektere, samtale og handle. De kommer i et fortællingsunivers til at arbejde med den virkelighed de kender, så de udvider deres forståelse af verden – understøttet af visualiseringen af deres forestillinger.

En vigtig pointe er, at eleverne hele tiden bliver klar over at deres egen kreativitet og argumenterede tænkning er værdifuld.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Dansk
Efter 6. klasse
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge

  • Tekstforståelse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

  • Fremstilling

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

  • Oplevelse og indlevelse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

  • krop og drama

Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering

  • Tegning og grafik
  • Maleri og collage

Historie
Efter 6. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Kronologi, brud og kontinuitet

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Historiske scenarier

Natur og teknologi
Efter 6. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi

  • Formidling

 

Sådan gør du
  • Lav evt. en aftale med en naturvejleder om et besøg på Langli
  • Overvej om der skal skaffes et udvalg af bogmaterialer fra skolebibliotek eller Center for undervisningsmidler (CFU)
  • Print arbejdsarkene
  • På planlægningsskemaet finder du en kolonne med materialer, som du kan få brug for
  • Hav et udvalg af klippeklistregrej, stof, garn, pap, aviser mm. i klassen

 

Før besøget

Forslag til litteratur:

Tage Sørensen, Esbjerg indtil 1989 - i malerkunst og farver (side 30-47)
Lumino Forlaget 1989

Kirstine M. Olesen, "Øen Langli", Eget forlag 1940

Claus Sørensens erindringer I 1888 – 1910, Langli - dreng bliver fisker, 
Amtets tryk, Esbjerg 1973

Pia Sigmund, Børn i Danmarks historie 1872, Alinea 2005.
”Emanuel og Louise fra Nyboder”
”Ruth og Bjørn fra Sønderjylland”

Jonna Byskov og Marianne Keinicke, ”Der var forskel på folk” – tiden omkring 1900. Dansk i midten – lærervejledning
Alinea 2005

 

Varighed
Yderligere oplysninger til periode

Hele året: Vær opmærksom på at der er begrænset adgang på Langli. Hvis man vil besøge øen, er der offentlig adgang i sensommeren.
Kontakt NaturKulturVarde eller Naturstyrelsen.

 

Beskrivelse til varighed

Op til 40 lektioner - alt efter hvor meget man fordyber sig.

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Fil
Titel
Storyline om Langli
Download tekst
Se mere her!
Titel
Om Langli og de fem familier
Download tekst
Se mere her!
Fil
artikelsamling.pdf (4.19 MB)
Titel
Artikelsamling
Download tekst
Se mere her!
Fil
foto.pdf (610.46 KB)
Titel
Foto fra Langli
Skjul kontaktformular
Afbrudt