I et storylineinspireret forløb, arbejder eleverne med vadehavsøen Langli og livet på øen.
Det historiske perspektiv er i fokus og kilder inddrages og bearbejdes undervejs.
Vi har taget afsæt i tankerne fra storylinemetoden, som i ”Storylinebogen” af Cæcilie Fankenberg og Erik Håkonsson, Kroghs Forlag defineres som:
'Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor det karakteristiske er, at undervisningen ikke kredser om et central emne, men er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline.'
Eleverne bliver ikke belært, men udfordret. De lærer i en oplevelsespræget tilgang ved at opdage, reflektere, samtale og handle. De kommer i et fortællingsunivers til at arbejde med den virkelighed de kender, så de udvider deres forståelse af verden – understøttet af visualiseringen af deres forestillinger.
En vigtig pointe er, at eleverne hele tiden bliver klar over at deres egen kreativitet og argumenterede tænkning er værdifuld.
Dansk
Efter 6. klasse
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
- Tekstforståelse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
- Fremstilling
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Oplevelse og indlevelse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
- krop og drama
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
- Tegning og grafik
- Maleri og collage
Historie
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Kronologi, brud og kontinuitet
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
- Historiske scenarier
Natur og teknologi
Efter 6. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
- Formidling
- Lav evt. en aftale med en naturvejleder om et besøg på Langli
- Overvej om der skal skaffes et udvalg af bogmaterialer fra skolebibliotek eller Center for undervisningsmidler (CFU)
- Print arbejdsarkene
- På planlægningsskemaet finder du en kolonne med materialer, som du kan få brug for
- Hav et udvalg af klippeklistregrej, stof, garn, pap, aviser mm. i klassen
Forslag til litteratur:
Tage Sørensen, Esbjerg indtil 1989 - i malerkunst og farver (side 30-47)
Lumino Forlaget 1989
Kirstine M. Olesen, "Øen Langli", Eget forlag 1940
Claus Sørensens erindringer I 1888 – 1910, Langli - dreng bliver fisker,
Amtets tryk, Esbjerg 1973
Pia Sigmund, Børn i Danmarks historie 1872, Alinea 2005.
”Emanuel og Louise fra Nyboder”
”Ruth og Bjørn fra Sønderjylland”
Jonna Byskov og Marianne Keinicke, ”Der var forskel på folk” – tiden omkring 1900. Dansk i midten – lærervejledning
Alinea 2005
Hele året: Vær opmærksom på at der er begrænset adgang på Langli. Hvis man vil besøge øen, er der offentlig adgang i sensommeren.
Kontakt NaturKulturVarde eller Naturstyrelsen.
Op til 40 lektioner - alt efter hvor meget man fordyber sig.