Tidevand og stormfloder er årsagen til at huse og byer er placeret helt bestemte steder i Vadehavsområdet. Eleverne skal ved hjælp af kort udpege de byer og huse der ligger på diger, på kunstige værfter og på kanten af gesten. Introducer 5-meterkurven for eleverne og snak om, hvor deres egne huse og evt. sommerhuse ligger i forhold til denne.
Natur/teknologi
Efter 6. klasse
Modellering: Eleven kan designe enkle modeller
- Jordklodens forandringer
Geografi
Efter 9. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i geografi
- Modellering i naturfag
Naturfag
Efter 10. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark
Introducer de forskellige landskabsord som geest, værft, dige osv. Du kan evt. bruge introopgaven 'Vadehavsloop'. Udlever arbejdsark og landkort og lad elevene arbejde med opgaverne alene eller i mindre grupper. Lad eleverne udpege hvor på kortet de selv bor og hvor de eventuelt har sommerhuse. I kan også bruge Google Earth som supplement til kortene.
Lav en opsamling på opgaven ved at snakke om, hvad eleverne har fundet ud af og lært af opgaven.
- Print arbejdsarket ud
- Find kort over Vadehavet med højdekurver
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.