Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede
Markedsplads

I Vikingetiden fungerede Vadehavet som en slags motorvej til Ribe. Handlende fra mange lande kom til byen ad vandvejen. De medbragte produkter og råvarer, som de lokale håndværkere benyttede sig af. Det ved vi fra arkæologiske fund. På markedspladsen mødtes købere og sælgere fra mange lande, kulturer og trosretninger. På trods af det og på tværs af en sprogbarriere og forskellig valuta, udvekslede datidens mennesker mange varer.
Eleverne får ved besøget på Museet Ribes Vikinger en forståelse af handlen ved Vadehavet i Vikingetidens Ribe.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Børnehaveklasse
Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.

  • Bevægelse og leg

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.

  • Skrivning

Historie
Efter 4. klasse

Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.

  • Historiske scenarier

Billedkunst
Efter 2. klasse

Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.

  • Digitale billeder

Matematik
Efter 3. klasse

Tal og algebra: Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal.

  • Regnestrategier

 

Sådan gør du

Hjemme

  • Tal om handel i dag
  • Hvad handler vi med i dag?
  • Hvilke varer, tror I, kommer fra Danmark og hvilke varer, tror I, kommer fra udlandet?
  • Hvordan kommer varerne til og fra Danmark i dag?
  • Tal om handel i vikingetiden
  • Se på billedet af en fiktiv by ved Vadehavet i vikingetiden
  • Læg de syv samtalekort i en bunke og lad eleverne skiftes til at trække et kort. Brug den lille tekst som udgangspunkt for jeres samtaler.

 

Før besøget
  • Det er en god idé, at I har været på besøg ved Vadehavet, så eleverne har ”et billede” af hvad det er og har fået nogle begreber ”i rygsækken”
  • Beslut hvornår I vil besøge Museet Ribes Vikinger og book et besøg
  • Print arbejdsark og klip samtalekortene ud.

 

Under besøget
  • Aktiverende og inddragende rundvisning i vikingetidsudstillingen. Eleverne mærker på egen krop, hvordan det fx er at ro op ad åen, hvordan man gør når man saver?, eller hvordan en blæsebælg arbejder? Hvem bestemte og hvad gik vikingerne klædt i? Eleverne mærker på handelsvarer og handler med dem i små grupper – men pas på, måske er der en tyv på spil
  • Lad evt. eleverne tage fotos, som de kan bruge til at fremstille en fotobog med tekst, om besøget i vikingetiden
  • Efter rundvisningen er der mulighed for at gå på opdagelse i udstillingen på egen hånd, samt spise madpakker.

 

Efter besøget
  • Lad eleverne lave en lille bog fra besøget på museet. Lad dem tage fotos under besøget og brug dem i bogen. Under hvert billede skrives en lille tekst. Brug gerne vadehavsudtryk
  • Eleverne kan lave små tegninger, malerier eller skulpturer, som viser noget om handel
  • Eleverne kan lege og dramatisere små handelssituationer.

 

Varighed
Beskrivelse til varighed
  • ½-1 time før besøget
  • 1 times besøg på museet med guide
  • Minimum 2 timer hjemme efter besøget.

 

Vis ikke på profil
Tilsluttet
Arbejdsark
Titel
Samtalekort
Download tekst
Se mere her!
Titel
Illustration af markedsplads
Download tekst
Se mere her!
Titel
Illustration af handelsskib
Download tekst
Se mere her!
Titel
Vikingetiden Billedtid
Download tekst
Se mere her!
Titel
Arkaeologiens Vadehav
Download tekst
Se mere her!
Skjul kontaktformular
Afbrudt