Navn
MitVadehav
Indsendt af den
Billede
Pionerer

Esbjerg er en helt speciel pionerby ved Vadehavet, bygget på ganske kort tid. I 1868 besluttede man i Rigsdagen at erstatte de havne som man havde tabt mod syd. Krigen mod Tyskland i 1864 betød nemlig at man havde mistet to vigtige havne: Tønning og Husum. Det var ikke meningen at der skulle vokse en by ved Vestkysten - blot ville man anlægge en havn og en jernbane, så man kunne eksportere varer til England og Tyskland, men sådan gik det ikke. Byen voksede med eksplosiv kraft, indbyggerne strømmede til, og der blev bygget en by på rekordtid. Mange af de første pionerer var handlekraftige entreprenører, der skabte en moderne havne- og industriby ud fra en byplan, der allerede var på plads i 1870. Da byen opstod på kort tid, kan man i dag opleve dens spændende arkitektur og miljøer skabt i en afgrænset periode med forskellige historiske stilarter i byens midte. I Esbjerg Bymiljø 1900-1950 kan du læse mere om dette.

I denne opgave skal eleverne arbejde med Esbjerg by's arkitektur. De skal ud og se på husene som helhed og i detaljer. De skal se på de sammenhænge i gadebilledet, der fortæller historier om byens udvikling. De kan arbejde med foto, collage, maleri, tegning og modeller.

 

Overordnet målgruppe
Mål

Billedkunst
Efter 5. klasse

Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt

  • Udstilling og formidling

Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering

Tegning og grafik

Historie
Efter 4. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Familie og fællesskaber

Efter 6. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

Det lokale, regionale og globale

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Demografi og erhverv

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Naturgrundlag og levevilkår
Sådan gør du

Introducer eleverne for emnet 'Pionererne - de byggede en by', og vis eleverne fotos af de historiske huse.

Besøg Esbjerg Museums by-udstilling og book evt. en rundvisning.

Tag eleverne med på byvandring og gør brug af arbejdsarkene undervejs:

  • Del eleverne i grupper og lad hver gruppe få et stop på rute, hvor de stiller spørgsmålene på arkene og præsenterer bygningen for resten af klassen.
  • Lad dem "læse" bygningen… Hvad har det været? Hvem bor der? Har der været forretning? Hvor gammel mon huset er? Hvilke materialer er der brugt? Er de fra samme periode…? osv.

Turen kan bearbejdes kreativt ved at lade eleverne tage fotos, lave collager, malerier, tegninger eller modeller af husene, en gade som helhed, torvet eller en plads. Lad eleverne finde spændende detaljer der fortæller noget om huset. Hvad der har været i huset eller hvilken byggestil er det bygget i? Eleverne kan illustrere byens forandring ved fx at udvælge et sted, hvor huse fra forskellige perioder står side om side.

Lad også gerne eleverne skrive en lille tekst der sættes sammen med billedet og som forklarer, hvorfor de kan lide netop dette hus.

 

Forberedelse
  • Print og læs opgaven "Byvandring: Pionererne - de byggede en by" samt kortet 
  • Vælg hvilket materiale og fokus I skal arbejde med
  • Beslut om I vil besøge Esbjerg Museums udstillinger og tage på byvandring - og planlæg en tur til byen
  • Skaf malegrej/tegnegrej/fotoudstyr

 

Varighed
Beskrivelse til varighed

Minimum 6-8 lektioner.

 

Vis ikke på profil
Afbrudt
Arbejdsark
Titel
Byvandring: Pioneerne - de byggede en by
Download tekst
Se mere her!
Fil
byvandringskort.pdf (401.25 KB)
Titel
Byvandringskort
Download tekst
Se mere her!
Fil
Titel
Esbjerg-bymiljø 1900-1950
Download tekst
Se mere her!
Skjul kontaktformular
Afbrudt