 
Ved at gå på jagt efter Vadehavets dyreliv med et afkrydsningsskema og en simpel artshåndbog, lærer eleverne om arter og artsrigdom i Vadehavet. Jagten kan bruges til at sætte fokus på dyrelivet og de forskellige slags vadeflader. Den kan også bruges til at sætte fokus på nye, introducerede arter versus hjemmehørende arter.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Efter 6. klasser
Modellering: Eleven kan designe enkle modeller
- Natur og miljø
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab